У серпні 2017 року було проведено другий етап гендерного моніторингу. Так на Дніпропетровщині було проаналізовано 10 найпопулярніших видань: 5 Інтернет ЗМІ (DepoДніпро, Інформатор, 056.ua.Сайт городаДнепра, zabeba.li, 49000.com.ua) та 5 регіональних газет – «Зоря-город», «Лица», «Наше місто», «Днепрвечерний», «Горожанин»). Загальна кількість досліджених матеріалів становить 2475.
Згідно результатів дослідження, найчастіше експертну оцінку подіям дають чоловіки. Це стосується й інтернет-видань, і газет. Зокрема експертки згадуються в 41% на сайта і в 42% у газетах.
У друкованих ЗМІ жінки найчастіше коментують питання охорони здоров’я, розваг, культури, волонтерства, освіти чи проблеми соціального плану. Чоловіки ж виступають експертами у питаннях політики, криміналу, економіки та спорту.
Протягом моніторингу було зафіксовано, що у друкованих ЗМІ чоловіки як герої згадуються на 8% більше, аніж жінки.
В інтернет-виданнях також зберігається ця тенденція – згадок про чоловіків-героїв більше, ніж про жінок-героїнь – 56% і 44% відповідно. Жінки стають героїнями у матеріалах про культуру, освіту, медицину. Чоловіки-герої ж найчастіше фігурують у статтях чи новинах кримінального змісту, політиці та економіці. Також суттєво більше чоловіків героїв у спортивних новинах.
Крім того, варто зазначити, що тематика публікацій суттєво визначена серпневими подіями, зокрема – значна кількість матеріалів була присвячена Дню Незалежності України, результатам вступної кампанії, візитам у Дніпропетровську область керівництва країни та міністрами.
Стереотипи – досить розповсюджене явище у ЗМІ Дніпропетровщини: у інтернет-виданнях зафіксовано 5 випадків, у газетах – 8. Наприклад, видання «Наше місто» пише про «турботливих господинь» і вчить «бути мамами», а сайт «056.ua» подав інформацію про викриття правоохоронними органами публічного дому і проілюстрував оголеними жіночими ногами, що однозначно є стереотипом щодо жінок, адже в цій сфері існує і «чоловіча» сторона. Не кажучи вже про те, чи з доброї волі там перебували дівчата, чи їх до цього змусили.
Особливе питання – це використання сексистського контенту. У газетах зафіксовано – 9 випадків, у інтернет-виданнях – 5. Наприклад, «не красивая но умная» («Зоря-город», 9 серпня 2017 р.), «все проблемы в женской голове» («Днепр печерний», 23 серпня 2017 р.). Інтернет-видання «Інформатор» публікацію про відключення води проілюстрував оголеною жінкою у ванні.
Окрема увага була звернена на дослідження фемінативів. Відразу варто зазначити, що більшість інтернет-видань є російськомовними, тому показник назв посад і видів діяльності у жіночому роді нижчий, ніж у чоловічому. Загалом серед друкованих ЗМІ більш гендерно орієнтованими є такі газети як «Наше місто», «Днепрвечерний», «Зоря». У них максимум дотримується гендерний баланс і тематика публікацій є досить широкою. В свою чергу, «Лица» і «Горожанин» спрямовані на тему політики, бізнесу, соціальних питань. Відповідно жінки-героїні та жінки-експертки там трапляються рідше.
Що стосується інтернет-видань, то у «DepoДніпро» зафіксована різнопланова тематика, показник назв посад і видів діяльності у жіночому роді досить високий. Сайт 49000 вдається до сексизму для привернення уваги до матеріалу, а також висловлення свого ставлення до героїв публікацій чи взагалі подій.
___________________
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Ґендерний простір сучасної журналістики: від теорії до практики», що реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки програми «У-Медіа» (Інтерньюс).