Здається , нарешті, крига скресла і почала танути. Крига централізованої цитаделі, яка вибудовувалася впродовж віків і дісталася нам у спадок від важкого і болісного минулого. Пострадянська система управління до останнього часу міцними командно-адміністративними ланцюгами стримувала наш рух до європейських і світових стандартів розвитку.
І зовсім не випадково після революції гідності саме децентралізація стала головним стратегічним напрямом реформування і модернізації країни. А те, що у нинішніх реформаторів, і в центрі, й на місцях , знайшлася політична воля взятися за здійснення найскладнішої реформи, яка має справді революційний характер , уже вселяє певні надії і сподівання.
Адже саме брак політичної волі, а також нерішучість у протидії шаленому опору бюрократичного апарату й опозиції , відсутність мотиваційних чинників та нерозуміння багатьма людьми сутності запропонованих перетворень, призвели до провалу адміністративно-територіальної реформи, розпочатої після помаранчевого майдану.
Першим і важливим кроком нинішніх реформаторів на шляху децентралізації стало ухвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної влади в Україні; затвердження плану заходів з її реалізації. В цих та інших законодавчих актах та урядових постановах були враховані помилки попередників і головний акцент зроблено на створенні спроможних територіальних громад, зокрема , через їх об’єднання та переходу бюджетів об’єднаних громад на прямі міжбюджетні відносини із державним бюджетом.
Головним партнером урядовців з перших кроків децентралізації стала Асоціація міст України. Згодом у 2015 році було підписано Меморандум між Асоціацією міст України та Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. З червня 2016 року Асоціація спільно з Міністерством реалізують “Децентралізаційний марафон” – конкретні дії щодо сприяння об’єднанню громад у кожному регіоні країни. Результатом спільних зусиль стали підготовленні та ухваленні перспективні плани формування спроможних громад то областях та 159 об’єднаних громад. “Децентралізаційний марафон”, який проводиться в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС) за підтримки USAID, став важливим і своєчасним поштовхом подальшої активізації та стимулювання процесу об’єднання і формування спроможних громад у всіх регіонах країни.
Сьогодні Дніпропетровщина – серед лідерів децентралізації в Україні. Тут обласна влада разом із Дніпропетровським регіональним відділенням Асоціації міст України та іншими громадськими організаціями, фундаціями, численними представниками громадянського суспільства змогла на цьому стратегічному напрямку сконцентрувати значний інтелектуальний потенціал, зібрати кваліфіковані кадри , об’єднавши їх в потужну професіональну команду, а головне створити широку мережу ефективних каналів комунікації із суспільством.
Не секрет, що у більшості жителів регіону не було не тільки розуміння , але бодай найменшого уявлення про децентралізацію й адміністративно – територіальну реформу, і , зрештою,- мотивування до пропонованих змін. Тому невипадково представництво Асоціації міст України у регіоні та владні структури головну увагу в своїй діяльності зосередили на широкому роз’ясненні процесу об’єднання громад, відповідного Закону України та підзаконних актів, та особливо – на перевагах об’єднання територіальних громад. Адже тільки об’єднані громади наділяються повноваженнями та ресурсами, як у міст обласного значення. Ті ж громади, які не об’єднуються , залишаються осторонь цього процесу.
Нова модель утворення і фінансового забезпечення об’єднаних громад позитивно сприйнялася людьми, бо вдихнула в них надію, що можна вирішувати давно назрілі проблеми занедбаної інфраструктури та розвитку територій.
Уже в 2015 році в області було створено перші 16 об’єднаних територіальних громад. І робота продовжується. Зокрема, тільки в рамках «Децентралізаційного марафону» відділенням разом із консультантами проекту «ПУЛЬС» проведені інформаційні заходи в 31 громаді Придніпров’я, надано 324 консультації депутатам місцевих рад, посадовим особам місцевого самоврядування, громадським активістам. Наразі у цьому році ще 18 громад області виходять на перші місцеві вибори представницьких органів об’єднаних громад.
Місто Вільногірськ одним із перших в області долучилося до “Децентралізаційного марафону”. «В рамках всеукраїнської акції проведено більше десяти зустрічей з жителями потенційної об’єднаної громади, розроблено і підписано цілий ряд документів, якими рекомендується відповідне реформування. Спеціалістами міськвиконкому проводяться переговори, консультації з депутатами, фермерами з економічних , фінансових та юридичних питань; триває відповідна роз’яснювальна робота про перевагу такої реформи саме для кожного з жителів сільських громад»,- говорить міський голова Вільногірська Володимир Василенко.
Як засвідчив «Децентралізаційний марафон », сьогодні для жителів сіл, особливо з поганою демографічною ситуацією, децентралізація – єдиний шанс їх виживання. Найбільш гострими і болючими є для громад міст і сіл проблеми відродження виробництва, залучення інвестицій, створення нових робочих місць. І тільки самодостатні громади спроможні вирішувати такі проблеми.
Важливим мотиваційним стимулом та чинником переконання у користі формування спроможних громад стали успішні результати діяльності громад з новими повноваженнями. Одним з таких прикладів є Апостолівська міська об’єднана громада. Її жителі виявили бажання обрати старост не тільки у колишніх центрах сільських рад, а й ще у 4 населених пунктах, і депутатський корпус підтримав це своїм рішенням. У червні цього року пройшли перші вибори старост громади, на яких було обрано 8 старост, із яких 3-колишні сільські голови. Зараз облаштовуються на сучасному рівні робочі місця новообраних старост .
У Новоолександрівській об’єднаній територіальній громаді Дніпровського району з метою наближення послуг до населення в штаті сільської ради з’явилися посади: паспортист, юрист, працівник реєстраційної служби, фахівець з надзвичайних ситуацій та фахівець комунальних служб. Як і всі новостворені об’єднані громади, Новоалександрівська також отримала на баланс усі бюджетні заклади культури і освіти , розташовані на ії території . Разом із майном держава передала таким громадам субвенції на утримання цих закладів.
Сурсько-Литовська громада після об’єднання однією із перших отримала дозвіл на роботу первинної медико-санітарної допомоги. «Ми прорахували , що раніше нам за первинну допомогу, надану мешканцям громади районною лікарнею , треба було сплачувати чималі кошти, – говорить секретар цієї громади Ніна Буряк.- Нині ж ми рахуємо кожну копійку і нам вигідніше мати свій первинний медичний центр. Та й людям – це зручніше. Не їздити хворому на чималу відстань до районної лікарні».
16 перших об’єднаних громад області , вже отримали в цьому році більше 400 млн. гривень на освіту, культуру, охорону здоров’я, місцевий розвиток, як і передбачає Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».
Але найкращим аргументом на користь децентралізації і в першу чергу на створення об’єднаних громад стала стабільна тенденція збільшення бюджетів громад, насамперед за рахунок нової податкової бази. Прибутки об’єднаних громад в цьому році у порівнянні з минулим збільшилися в 1,5 – 2 рази, а в таких , як , наприклад, Солонянська та Богданівська – в шість разів , Вербківська – в 4,5 рази, Апостолівська – в 4 рази. Так, якщо раніше бюджет Новоолександрівської громади становив близько 6-7 млн. то нині він зріс до 65 млн. грн.
Збільшення бюджетів громад створило нові можливості як для вирішення соціальних проблем , відновлення занедбаної інфраструктури , так і реалізації нових проектів. Уже в цьому році на території громад збудовано й відремонтовано сотні кілометрів доріг, водогонів, здійснено капітальний та поточний ремонт багатьох шкіл , дитячих садків, бібліотек, клубів, вуличного освітлення , реконструкцію вулиць і площ. Загалом впродовж року громади втілять у життя 89 проектів , 11 з яких, до речі , належать Солонянській об’єднаній територіальній громаді. Тут нещодавно створили опорну школу. «Наш дохід збільшився у 6 разів – з 9 млн. гривень до 56 млн. гривень,- ділиться здобутками голова Солонянської об’єднаної громади Михайло Копейко .- Це дозволяє нам підіймати села , покращувати якість послуг населенню , збільшувати зарплату вчителям».
За власні кошти, а також за підтримки Мінрегіонбуду та проекту ЄС/ПРООН «Місцевий розвиток, оріентований на громаду» в Грушівській об’єднаній громаді проводиться капітальний ремонт адмінбудівлі, Червонотоківського сільского клубу, фельдшерських пунктів у Гранітному та Усть-Кам’янці, спортзалу Грушівської середньої школи.
Показовим прикладом ефективної роботи громад з новими повноваженнями стала діяльність Слобожанської об’єднаної громади Дніпровського району. Тут відкрито перший серед об’єднаних громад Центр надання адмінпослуг. Починали із 70–ти, а наразі вже надають 108 адміністративних послуг. На сьогодні це дійсно самодостатня громада. Адже, якщо на початку року її бюджет складав 82,2 млн. гривень, то зараз – це вже більше 220 млн. грн.
Тут, у Слобожанському , два роки йшло будівництво сучасного дитячого садка на 220 місць площею 6000 м.кв. Це справжній дитячий палац із п’яти різнокольорових будівель , з’єднаних переходом. В них-затишні спальні, велика ігрова зала, зимовий сад, кімнати емоційного розвантаження і прикладного декоративного мистецтва, соляна кімната, сучасний комп’ютерний клас. На його будівництво було виділено майже 50 млн.грн. із обласного бюджету і бюджету Слобожанської громади. «Це унікальний випадок не лише для нашого регіону, але і для всієї країни;»- сказав на відкритті дитячого садка голова обласної державної адміністрації Валентин Резніченко. А Президент України Петро Порошенко назвав збудований дитсадок «прикладом децентралізації». «Завдяки децентралізації місцеві бюджети зросли в рази. Громади не питають дозволу у Києва, а самі заробляють гроші. Вони – господарі на власній землі» ;- підкреслив Президент України .
І тут, у Слобожанському, не збираються зупинятися на досягнутому. В найближчих планах громади-здійснення реконструкції сільського будинку культури та дитячого закладу «Сонечко» на приєднаній території села Степове, а також будівництво великого спортивного комплексу з басейном. А в перспективі – розглядається навіть ідея створення на території громади Наукограду – сучасного поселення представників наукової еліти світу. Ідею, яка багатьом поки-що здається фантастичною, включили в стратегічний план розвитку громади.
Практичний досвід таких об’єднаних громад, як Слобожанська, безумовно, треба уважно аналізувати, вивчати, і якнайшвидше втілювати в розбудову спроможних громад. Це не відкидає вивчення надбання країн із демократичною системою управління, в тому числі Балтії, Центральної і Східної Європи. До слова , країн , які одночасно з нами розпочинали демократичний шлях розвитку та мали майже такі, а в деяких випадках навіть гірші стартові позиції. Але, здійснивши на відмінну від нас за короткий термін децентралізацію, вони досягли європейських і світових стандартів розвитку.
Хоча зроблені тільки перші кроки на важкому і виснажливому, але подвижницькому шляху реформування і модернізації країни, але перші здобутки вселяють надії та сподівання , що ми в черговий раз не змарнуємо , а все – таки використаємо історичний шанс створення і розвитку самодостатніх громад.
Тому, як заповідав наш геніальний Іван Франко:
«Лупайте сю скалу! Нехай ні жар, ні холод
Не спинить вас! Зносіть і труд, і спрагу, й голод.
Бо вам призначено скалу сесю розбить».
Станіслав Повод,
Заслужений журналіст України