У Дніпропетровській області із 11 по 17 червня 2020 року було проведено гендерний моніторинг гіперлокальних медіа. Аналізу підлягали журналістські матеріали 10 видань (5 інтернет-медіа – «Информатор Никополь», «Кrivbass.Сity» (Кривий Ріг), «Кстати+» (Камянське), «Павлоград.dp.ua», «0569.com.ua – Сайт города Новомосковська» та 5 газет – «Межівський меридіан», «Наш край» (Томаківка), «Нові рубежі» (Криничанський район), «Репортер» (Нікополь), «ТН-Экспресс» (Павлоград) щодо рівня їх гендерної чутливості. До уваги бралася кількість жінок і чоловіків як героїнь/героїв експерток/експертів (тих, хто коментує ті чи інші теми) журналістських матеріалів, вживання фемінітивів і наявність стереотипного та сексистсього контенту. Всього протягом тижня було проаналізовано 500 матеріалів, із них – 57 у друкованих ЗМІ, 443 матеріали у інтернет-медіа.
У виданнях Дніпропетровської області суттєво знизився відсоток матеріалів, присвячених темі COVID-19: в інтернет-виданнях він становить 7%, у друкованих – 5%. Загалом – 7%, тоді як у червні цей показник сягав 13%. Збереглася тенденція щодо коментарів: тему коронавірусу коментують переважно чоловіки — керівники медустанов, профільних департаментів та уповноважені офіційно коментувати ситуацію з COVID-19 (голова ДніпроОДА Олександр Бондаренко, головний санітарний лікар України Віктор Ляшко). Проте чимало новин є знеособленими. У матеріалах інтернет-видання часто посилаються на прес-служби або ж взагалі подають як статистику: назва області та кількість людей, які захворіли – одужали.
На зміну коронавірусній тематиці прийшли «сезонні» теми: захист організму від спеки, сонячних опіків, отруєння, День донора, ботулізм, захист від кліщів, безпечний відпочинок на природі. Чимало публікацій у ЗМІ Дніпропетровській області було присвячено трагічній темі – вшануванню пам’яті загиблих у літаку Іл-76 над Луганськом. Тоді загинуло багато воїнів з Дніпра та області. Відповідно, у медіа згадували героїв-земляків, друкували спогади рідних та інше. Серед пріоритетних тем також політика, соціальний захист населення (призначення пенсій, субсидій), освіта (відміна ЗНО, переваги та недоліки дистанційної освіти). Крім того, в інтернет-виданнях розширилася кримінальна хроніка та збільшилася кількість інформації від надзвичайників: зникнення дітей, крадіжки у період відпусток, трагічні випадки на водоймах. Не оминають ЗМІ Дніпропетровщини і тему туризму, літнього відпочинку, екології.
Варто зазначити, що інформативне наповнення газет та сайтів суттєво відрізняється. Друковані ЗМІ системно публікують оголошення, некрологи та привітання, але водночас у них змістовніші статті. На сайтах переважають традиційні новини, в яких досить часто не вказуються ні герої /героїні, ні експерти/експертки.
У матеріалах друкованих ЗМІ Дніпропетровської області чоловіки фігурують дещо частіше – і як експерти, і як герої – ніж жінки (40% експерток і 44% героїнь), однак у квітні присутність жінок була меншою на 18% і 3% відповідно. У матеріалах на тему медицини/охорони здоров’я спостерігаємо паритет жінок і чоловіків, а в інших темах, окрім публікацій із категорії «лайфсторі», де жінки в 100% були експертками і в 36% героїнями матеріалів, домінують чоловіки. На жаль, друковані ЗМІ взагалі не висвітлюють спортивну тематику. Можливо, причиною цього є карантинні обмеження.
Дещо більше про жінок, аніж чоловіків, писали «Нові рубежі» – 57% експерток і 54% героїнь. Зокрема, багато героїнь фігурувало у публікації про сесію місцевої ради та затвердження на посадах директорок/директорів шкіл. Також розповідалося про мешканок Криничанського району, які задіяні у медичній сфері.
Високий показник експерток – у публікаціях «Межівського меридіану» (40%). Також видання у 100% ввипадків икористовує фемінітиви. Хоч у «Нашого краю» 56% героїнь (експертки й експерти загалом відсутні), проте загалом відсутні фемінітиви.
Згідно отриманих даних, гендернонайчутливішим друкованим ЗМІ у червні стало видання «Межівський меридіан» (57%), на другій позиції – «Нові рубежі» (48%).
У інтернет-виданнях значно більша кількість різнопланової інформації. Наприклад, на сайтах «Кrivbass.Сity» та «Кстати+» подаються новини не лише регіональні, а й всеукраїнські та всесвітні. «Павлоград.dp.ua», «Информатор Никополь», «0569.com.ua – Сайт города Новомосковська» переважно приділяють увагу лише подіям, які відбуваються у регіоні. Відповідно, на цих ресурсах кількість новин щодня становить від 7 до 14.
Із балансом експертки/експерти ситуація дещо гірша, ніж у друкованих ЗМІ, але, порівняно з квітнем, вона покращилася на 10%. У темі волонтерства медіа писали переважно про жінок (100% експерток і 80% героїнь), в екологічній темі – відносний баланс, оскільки жінок як героїнь 100%, а експертами в 100% є чоловіки. Відносний баланс, із незначною перевагою жінок, у темі розваг і дозвілля, а також – освіти/науки.
Найменше жінки присутні в новинах на теми політики, економіки, спорту, кримінальних повідомленнях. Однак відсоток героїнь помітно зріс у повідомленнях про діяльність влади (17% порівняно з 3% квітневого моніторингу) та економіки (21% порівняно з 4%).
Найбільш гендернозбалансованими – 50% х 50% – стали публікації сайту «Информатор Никополь». Однак видання загалом не вживає фемінітиви. Найбільший відсоток фемінітивів – у новинах «Кrivbass.Сity» (60%), але редакція ігнорує жінок. «0569.com.ua – Сайт города Новомосковська», навпаки, більше залучає жінок як експерток (64%).
Тож найбільш гендерночутливим онлайн-виданням червня став «0569.com.ua – Сайт города Новомосковська» (44%).
Стереотипи та сексизм не є надто поширеними у дніпропетровських ЗМІ. Однак сайт «Кстати +» публікує еротичні фото Маруф. Також сайт «Павлоград.dp.ua» розповів історію чоловіка-охоронця, який допоміг жінці і став героєм. У цій же публікації журналісти згадують і про жінку-охоронця, яка, виявляється, теж допомагала у порятунку, але інформація по неї лише побіжна.
Протягом кількох моніторингів зберігається тенденція щодо публікацій на гендерну тематику, але лише в інтернет-виданнях. Наприклад, на сайті «Кстати +» опубліковано інформацію про День батька, а ресурс «Кrivbass.Сity» розповів про дівчину Марію, яка служить навідницею танка.
Згідно з моніторинговими даними Індекс гендерної чутливості дніпропетровських гіперлокальних медіа – 35% (як і у лютому), тоді як у квітні він становив 28%. Ознайомитися із загальними результатами моніторингу друкованих та інтернет-видань 24 областей України можна на сайті Волинського прес-клубу.