У Дніпрі з 11 по 17 серпня 2019 року було проаналізовано матеріали 10 найпопулярніших регіональних ЗМІ (5 інтернет-видань – «Depo Дніпро», «Інформатор», «056.ua.Сайт города Днепра», «Городской сайт», «49000.com.ua»; 5 газет – «Зоря-город», «Лица», «Наше місто», «Днепр вечерний», «Горожанин») щодо рівня їх гендерної чутливості. Всього протягом тижня було проаналізовано 1012матеріали. З них 143 у друкованих ЗМІ, 869 матеріалів у Інтернет-медіа.
Засоби масової інформації Дніпропетровщини в зазначений період приділяли увагу такими темам:
-підготовка до нового навчального року
-життя в об’єднаних територіальних громадах у Дніпропетровської області
-загибель воїнів-земляків
-екологічна ситуація
-будівництво мосту
-політичні баталії (зокрема коментарі щодо нового уряду, детутатського корпусу Верховної Ради)
-вакцинація
-оздоровлення дітей
-транспортна тематика
-підготовка до святкування Дня Незалежності України та Дня міста
-ціни на продукти
Протягом тижня і друковані ЗМІ,й інтернет-видання писали на медичну тематику (про сезонні захворювання, отруєння, алергію, вакцинацію, обов’язковий медичний огляд школярів). Окрім того, порушували питання волонтерства, захисту тварин. Серед пріоритетних тем – політичні (формування уряду, новий склад Верховної Ради). Варто відзначити, що онлайн-медіа постійно публікують кримінальні новини, повідомлення про пожежі, надзвичайні ситуації у регіоні тощо. Друковані видання оминають цю тематику, надаючи пріоритет аналітичним статтям. Незмінною залишається тенденція щодо коментарів: «експертами» з багатьох питань є прес-служби, а не конкретні особи. Насамперед, це стосується Інтернет-ЗМІ.
У друкованих ЗМІ Дніпра чоловіки як експерти журналістських матеріалів є більш популярними, ніж жінки (62% проти 38%). Чоловіки переважно коментують політику, ремонт Центрального мосту, транспортні теми, видалення аварійних дерев, реконструкцію вулиць та парків, боротьбу з гральним бізнесом, будівництво аеропорту. Також у полі зору чоловіків – кримінал, боротьба з рейдерством, хабарництво.
Жінки у місцевій пресі Дніпра коментують питання, пов’язані з культурою (відкриття виставок, проектів, проведення фестивалів) – 42%, охороною здоров’я (вакцинація, медичний огляд, харчові отруєння) – 75%. Також жінки коментують освітні питання (33%), тарифи, призначення субсидій, ціни на шкільне приладдя, виплату аліментів, пенсійне забезпечення (категорія «інше», 38%).
У інтернет-виданнях ситуація схожа – чоловіки як експерти фігурують частіше, ніжекспертки (61% і 39% відповідно). Варто зазначити, що у серпневому моніторингу у інтернет-виданнях і газетах відсоток експерток майже однаковий 39% і 38%.Чоловіки коментують переважно політику (85%), спорт (73%), економічні питання (80%), війну (67%).Жінки виступають експерткамиз питань охорони здоров’я (61%), відпочинку та розваг (62%), волонтерства(80%).
Протягом тижневого моніторингу було зафіксовано, що героїнями матеріалів у друкованих ЗМІ жінки були у 35% випадків. У інтернет-виданнях показник становить 36%. У друкованих виданнях жінки фігурують у публікаціях про народні свята, заходи розважального характеру (71%), медицину (71%), освіту (25%). Також на газетних шпальтах журналісти пишуть про активісток, які виступають проти вирубки дерев, закликають боротися з шкідливими рослинами. Але у серпневому моніторингу жінки втратили свою популярність у політичній тематиці – лише 6%, взагалі не має їх і у темі війни. У інтернет-виданнях героїні є популярні в освітній темі (75%), медицині (61%), розвагах (71%). На відміну від друкованих ЗМІ, в інтернет-виданнях жінки як героїні присутні в економічній тематиці (43%).
Окреме питання дніпровських ЗМІ – це вживання фемінітивів. Кількісний показник назв посад і професій жінок у жіночому роді нижчий, ніж у чоловічому. У друкованих він становить 30% (у червневому моніторинзі – 21%), а в інтернет-виданнях – 47% (у червневому моніторинзі 36%). Як бачимо, показник використання фемінітивів суттєво покращився. Але такі видання як «Зоря-город» і «Лица» взагалі не використовують назв посад та професій жінок у жіночому роді. Серед інтернет-видань, варто відзначити «Городской сайт», у якому зафіксовано 67% фемінітивів.
На жаль, у Дніпрі є видання, які продукують сексизм, публікуючи фото жінок на пляжі («Інформатор»). Сайт 49000 не обходить увагою стереотипи щодо жінок: «Женщина создана для красоты…Общество требует от женщины, в первую очередь, бать свежей и красивой, сохранять молодость и привлекательность». Друковані видання подають більш зважену інформацію, уникаючи дискримінаційного контенту.
Згідно результатів моніторингу Індекс гендерної чутливості дніпропетровських медіа у серпні склав 38%, що є середнім показником по Україні. Ознайомитися із загальними даними моніторингу регіональних медіа можна на сайті Волинського прес-клубу.
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.