• Офіційно
  • Актуально
  • Апарат
  • Журналістська поезiя
  • Журналістська проза
  • Конкурси
  • ЗМI регiону
  • Контакти

Дніпропетровська обласна організація Національної спілки журналістівДніпропетровська обласна організація Національної спілки журналістів

Дніпропетровська обласна організація Національної спілки журналістів
  • ГЛАВНАЯ
  • ДОО НСЖУ
    • Про ДОО НСЖУ
    • Апарат
    • Правлiння
    • Секретарiат
    • Ревiзiйна комiсiя
    • Кодекс професійної етики
    • Місцеві осередки
  • ПРЕС-КЛУБ
  • НОВИНИ
    • Дніпро
    • Кам’янське
    • Кривий Ріг
    • Павлоград
    • Магдалинівка
    • Марганець
    • Нікополь
  • ВІДЕО
  • ЖУРФОНД
Останні новини
  • Якщо міськрада оголошує тендер на висвітлення своєї діяльності. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ
  • Як захиститись від образ у Facebook. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ
  • З Новим роком та світлим Різдвом Христовим!
  • Як бути з часткою працівника редакції , засновника ТОВ, який помер? Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ
  • Якщо закінчується контракт з районною радою, якої вже немає. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ
  • Кабінет Міністрів зняв заборону на передплату друкованих ЗМІ для бюджетних установ та військових частин
  • Скорботне слово
  • Про заснування друкованого регіонального ЗМІ від імені ТОВ. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ
  • Про компенсацію замість відпустки для журналіста. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ
  • Про ситуацію, коли працівник редакції захворів на Covid-19. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ
Головна / новини / Актуально / Скільки грошей потрібно районці для щастя?

Скільки грошей потрібно районці для щастя?

Татьяна 19.07.2019 Актуально, новини 266 Перегляди

Відомий літературний персонаж Шура Балаганов був збентежений подібним запитанням Остапа Бендера. Поставивши це запитання самому собі я також збентежився, адже однозначної відповіді на нього справді немає. Бо немає межі щастю і щастя у кожного своє. Та й питання значною мірою не про суму грошей, а про те, що саме і в якому обсязі отримає за ці гроші читач реформованого місцевого (насамперед тут вестимемо мову про газети з районною сферою розповсюдження) видання.

Знайомлячись з матеріалами реформованих районних газет різних областей України під час моніторингу у рамках проекту ІДПО, я постійно ставлю себе саме на місце читача і намагаюся дати собі відповідь на запитання: чому я передплатив цю газету, чому я її читаю і чи все мене у ній влаштовує? Та й дивлюся на все це я не як пересічний читач – ближчою з огляду на мій життєвий і професійний досвід була би роль працівника органу місцевого самоврядування чи вчителя… Тобто, я уявляю себе не пасивним читачем, а тим, хто природою своєї повсякденної діяльності хоче ще щось змінити, удосконалити, поправити у цій газеті, бо ЦЕ КОЛИСЬ БУЛА МОЯ ГАЗЕТА. Її передплачував ще мій дід і її я читав ще школярем, і до неї я сам протягом багатьох років неодноразово дописував, я до неї звик…

Я звик до того, що в ній має бути який не який офіціоз про нашу районну владу, мають бути повідомлення про те, що робиться в інших селах. У ній вкотре напишуть про відомих людей нашого краю, а ті, кому хочеться, зробити близьким приємність, поздоровлять родичів з ювілеєм. А ще в ній періодично згадують моїх колег, та, буває, і мене особисто, а керівники району вітають нас з професійними святами. З районної газети я дізнаюся, хто зі знаних земляків відійшов у кращі світи, та почитаю в ній нові вірші місцевого поета. А ще в ній друкують телевізійну програму, проте на неї я вже якось мало зважаю, хіба що подивлюся, де й коли йтиме якесь кіно. І не читаю матеріалів різних політичних сил, бо дізнаюся про них переважно з телевізора та Інтернету. Періодично з району надходили рознарядки на передплату цієї газети, але я передплачував її й без нагадування, проте коли носити її стали рідше та з усе більшим запізненням, уже і я – її вірний читач –  став обурюватися.

А тепер МОЯ ГАЗЕТА СТАЛА ПРИВАТНОЮ. Я не скоро від неї відвикну, але думка про те, що видається вона не на мої кревні і це чийсь бізнес, у мене в голові вже поселилася. І я все частіше дивлюся на нашу районку як на товар, а не на символ долучення до спільноти. І те, що про події в районі я дізнаюся усе частіше з соціальних мереж чи веб-сайтів, і що підвищення вартості передплати не гарантує вчасної доставки, інші причини спонукають мене до остаточного рішення про те, ЧИ ПОТРІБНА МЕНІ ЦЯ ГАЗЕТА? І ЗА ЩО Я ГОТОВИЙ ПЛАТИТИ? Як багатолітній читач, скажу собі, що потрібна. Але яка?

Шукаючи відповіді на запитання, поставлені тут, я вирішив звернутися за порадою до колег, які розуміються на цій тематиці, мають тривалий досвід роботи саме в місцевій пресі. При цьому коло своїх пошуків я звузив до двох запитань: 1) який обсяг газетної площі має бути проданий, аби забезпечити задоволення інформаційного інтересу читача на сторінках, що залишаться? 2) що саме хоче побачити нині читач у звичній для нього районці на площі, що залишиться?

 Почнемо з грошей. Нагадаю, що за Законом України «Про рекламу», обсяг реклами у друкованих засобах масової інформації визначається ними самостійно. При цьому видання, що розповсюджуються за передплатою, зобов’язані в умовах передплати зазначати кількість реклами в загальному обсязі видання. Обмеження існує лише щодо політичної реклами – друкована площа, відведена на політичну рекламу впродовж виборчого процесу в друкованих засобах масової інформації, у тому числі рекламних, не може перевищувати 20 відсотків обсягу друкованої площі кожного номера видання чи додатка до нього. Таке обмеження не поширюється лише на видання, засновані політичними партіями.

Аналіз передплатних каталогів 2019 року низки областей засвідчив, що найчастіше районки оголошують обсяг реклами на своїх сторінках у 20 %. Хоча при цьому зустрічається розбіг від 5 до 35 відсотків, але такі крайнощі є рідкістю. То чи достатньо цього для належного функціонування редакції? Опитані мною колеги найоптимальнішим називали обсяг у 30 відсотків.  Саме успішний продаж орієнтовно такого обсягу газетної площі під рекламу, оголошення, іміджеві (з належною ідентифікацією!) матеріали дозволять забезпечити потреби редакції і мінімізувати внесок читача як покупця (передплатника). Хоча при цьому колеги зазначали, що залежно від встановлених розцінок, а вони зазвичай невисокі, іноді й 35% буде мало для виживання. Ще наприкінці 90-х років – на початку 2000-х я й самостійно робив деякі розрахунки оптимального обсягу реклами в місцевій газеті, що би давав можливість нормально працювати, і тоді також виходив десь на 30%. І хоча рекламний ринок тоді був дещо жвавішим, проте, з іншого боку, й технології виробництва – більш витратними.

Огляд реформованих районних видань Дніпропетровської, Донецької, Тернопільської, Житомирської, Черкаської, Волинської областей, який здійснювався у рамках моніторингу, здійснюваного ІДПО у 2019 році, продемонстрував, що власне матеріали, розміщені у цих газетах на платній основі (не враховую ті, які мали ознаки «джинси»), дійсно складають близько 15 – 20 % їх обсягу (1 – 2 полоси сукупно для 12 сторінок і 2 – 3 – для 16-сторінкового видання). Здебільшого це – приватні оголошення, вітання, некрологи, реклама послуг і магазинів роздрібної торгівлі, тематичні публікації про організації та підприємства до професійних свят. Комусь «пощастило» додати до цього набору й деяку політичну рекламу, проте у місцевих виданнях її було мало, а опублікована часто мала ознаки немаркованого чи «джинсового» матеріалу. Отже, проблема економічного виживання реформованих місцевих видань дійсно є актуальною і могла би бути предметом окремого дослідження, спрямованого на пошук і популяризацію кращого досвіду ведення місцевого медіабізнесу.

А тепер про зміст матеріалів на тих 70 – 75 відсотках газетної площі, що залишаться непроданими. Їх, власне, також треба продати, але вже безпосередньо читачеві і ось тут час поставити запитання: а що йому треба?  Як показало опитування представників регіональних медіа у вересні-жовтні 2018 року за підтримки Фонду розвитку ЗМІ, лише 12 % цих медіа мають детальний опис їх аудиторії. Журналісти пишуть матеріали здебільшого інтуїтивно і в результаті не отримують належного відгуку (Аудиторії – хто ви? https://detector.media/rinok/article/143441/2018-12-18-auditorii-khto-vi/). Можу припустити, що для районних видань цей показник ще нижчий, хоча на місцевому рівні редакції зазвичай знають своїх постійних читачів те, що називається, в обличчя. Якщо погодитися з таким припущенням, то значить, що публікації місцевих ЗМІ дійсно відповідають потребам їх аудиторії.

Автори посібника «Місцева преса» (http://www.ualocal.media/), спираючись на результати моніторингів ІДПО за попередні роки демонструють, що інформаційних матеріалів у місцевих ЗМІ публікується понад 50 %, також вміщується значна кількість прес-релізів і протокольних матеріалів – до 25 %, які не є ексклюзивними. Разом з тим, аналітика у регіональних ЗМІ не перевищує 12 %, журналістські розслідування мають показник від 0 % до 1 %.

Моніторинг реформованих районних газет у 2019 році показав, що обсяг інформаційних матеріалів залишається на тому ж рівні (щоправда, особисто мене вразили червневі газети Черкащини, зокрема «Шполянські вісті», де практично всі журналістські твори були інформаційних жанрів). Кількість прес-релізів знизилася практично до нуля, проте й аналітичних матеріалів на загал не стало більше. Якщо брати лише районні газети з проаналізованого нами у лютому, квітні і червні масиву видань, то аналітичні публікації склали близько 5%, а в деяких виданнях у період моніторингу таких матеріалів не було зовсім). Висновок прозорий: редакції виходять з-під впливу місцевої влади, не публікують їх релізів, проте ще не готові запропонувати своєму читачеві аналітичних публікацій з місцевої тематики.

Запропоноване мною нерепрезентативне опитування у мережі Фейсбук (https://www.facebook.com/profile.php?id=100009623262897), разом з тим, вказало на таке можливе ранжування інтересів читачів місцевих газет. По-перше їх мають цікавити матеріали, що пояснюють події та явища (тобто, аналітика), потім ті, які просто інформують, потім ті, що дають щось «для душі» і на завершення – які є корисними «для дому, для сім’ї». Важливу ремарку в коментарях до цього опитування зробила колега Алла Середіна, зауваживши, що у зв’язку з неритмічною роботою поштових відділень (2 – 3 дні на тиждень) «газету можна впіймати десь через тиждень із застарілими новинами». Також колеги слушно акцентували на тому, що органи місцевого самоврядування зараз мають достатньо інформативні веб-сайти, створюють свої сторінки і групи у соціальних мережах, внаслідок чого з’являється мережа безпосереднього інформування (навіть, я би уточнив – взаємоінформування) громадян про локальні події. А щодо аналітичних публікацій, Олександр Шульга зауважив, що через брак кадрів і високу затратність  підготовки таких матеріалів локальним медіа годі з ними впоратись. Вихід із ситуації колега бачить у створенні онлайн ресурсів у громадах, локальних радіостанцій.

На цей же час районки більшою мірою інформують, розважають і дають добрі поради. Складно сказати, напевне, чи це відповідає загальному інтересу аудиторії, проте така творчо-організаційна модель, за моїми спостереженнями, нині найбільш можлива в умовах мінімізованого колективу редакції та обмежених ресурсів. До речі, обсяг власних матеріалів (до яких відносимо доробки і штатних, і позаштатних авторів) районних газет за результатами моніторингу 2019 року коливається зазвичай у межах 30 – 40 %. Інше є запозиченим. В умовах тотального ігнорування авторських прав наразі це – реальний шлях до здешевлення контенту.

Водночас переорієнтація районок на онлайн платформи уже має позитивні як економічні результати – сайти чи навіть сторінки редакцій у соцмережах уже почали «заробляти», так і соціальні – аудиторія локальних Інтернет-медіа зростає. Так, кількість користувачів Інтернет в Україні попри нерівномірність розподілу їх по території держави, усе ж збільшується і вже станом на лютий 2019 року в Україні регулярними користувачами Інтернет було 64% опитаних громадян. З них 28% – це сільські жителі (https://inau.ua/sites/default/files/file/1903/dani_ustanovchyh_doslidzhen_za_1-y_kvartal_2019_0.pdf). За таких тенденцій у змістовному плані матимемо скоріш за все остаточне закріплення контент-моделі місцевого медіа «інформація+добрі поради+реклама» як найбільш оптимальної економічно.

Проте при цьому ризикну порадити місцевим журналістам не забувати про існування запиту й на аналітичні, художньо-публіцистичні матеріали «для розуму й душі». По-перше, вони будуть важливим «гачком для аудиторії» друкованих версій місцевих медіа, які ще можуть певний час користуватися попитом (до речі, у розрахунку прожиткового мінімуму в Україні закладено придбання (передплату) середньостатистичною сім’єю 52 газет на рік!). Саме матеріали для спокійного відтермінованого від подій читання є виграшними для традиційних газет-тижневиків. По-друге, громадяни мають нині більше можливостей отримувати інформацію безпосередньо з першоджерел, і з огляду на це певну товарну вартість складатиме вже не «гола» інформація, а своєрідна послуга з пояснення фактів, надання опрацьованої, або навіть певним чином спрощеної інформації, «стиснутої» до інфографіки тощо. Можливо, для створення таких матеріалів доцільно буде створити своєрідний міжредакційний консорціум чи спільний банк «вічних» матеріалів, які читач місцевої газети згоден буде купити для свого повного щастя.

Валерій Дрешпак, доктор наук з державного управління, професор,
професор Університету митної справи та фінансів, експерт ІДПО

2019-07-19
Татьяна
Розшарити
  • Facebook
  • Twitter
  • Google +
  • LinkedIn
Попередні Пішов з життя Володимир Думанський
Вперед До 60-річчя НСЖУ: Як ми рятували один одного

Схожі записи

тендер

Якщо міськрада оголошує тендер на висвітлення своєї діяльності. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ

3 дня пройшло

фб

Як захиститись від образ у Facebook. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ

2 недели пройшло

Открытка

З Новим роком та світлим Різдвом Христовим!

2 недели пройшло

Зверніть увагу

зміни

Як бути з часткою працівника редакції , засновника ТОВ, який помер? Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ

На запитання відповідає медіаюрист проектів Тернопільського прес-клубу   Ігор ФЕДОРЕНКО.   – Це питання врегульоване статтею 23 …

Добавить комментарий Отменить ответ

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

  • З ювілеєм!

    11 січня –  ВОРОБЙОВ Вячеслав Володимирович

    ІВЧЕНКО Юрій Федорович

    14 січня – КОВАЛЬЧУК Наталія Валеріївна

    flowers-3990696_1920

    З Днем народження!

    11 січня – ДЕВ’ЯТКО Наталія Володимирівна

    КАРШЕНБАУМ Михайло Олександрович

    13 січня – БЛИЗНЮК Катерина Олександрівна

    ВОЙЦЕХОВСЬКИЙ Ігор Федорович

    СОЛОДОВНИК Лілія Анатоліївна

    14 січня – ГОРОБЕЦЬ Дмитро Анатолійович

    15 січня –БІЛЬЦАН Костянтин Миколайович

    ДОЛГІХ Наталя Олександрівна

    КАЛЮТА Борис Володимирович

    ПАСІЧНИК Володимир Васильович

    16 січня –КОЗЕНКО Людмила Миколаївна

    17 січня – ТИТАРЄВА Людмила Василівна

    Ясного неба і тепла,

    В житті Вам згоди й порядку,

    Щоб доля світлою була.

    В роботі – успіхів, везіння,

    У справах – вічного горіння!

     

     

Новини ДОО НСЖУ

  • Открытка

    З Новим роком та світлим Різдвом Христовим!

    2 недели пройшло
  • Співчуття Орел 2

    Скорботне слово

    4 недели пройшло
  • розы

    Вітаємо з Днем народження!

    27.11.2020
  • розы траур

    Слово скорботи

    24.11.2020
  • співчуття

    Скорботне слово

    10.11.2020

НОВИНИ ПРЕС-КЛУБУ

  • Якщо міськрада оголошує тендер на висвітлення своєї діяльності. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ

    3 дня пройшло
  • Як захиститись від образ у Facebook. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ

    2 недели пройшло
  • Про компенсацію замість відпустки для журналіста. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ

    02.12.2020
  • Про договір оренди приміщення редакції при зміні його власника. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ

    18.11.2020
  • Про виключення зі складу засновників. Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ

    13.11.2020

RSS Новини Партнерів

  • «Днепропетровскгаз» из-за неплатежей ограничивает газораспределение на «Днепроазот»
    По состоянию на январь 2021 года долг АО «Днепроазот» за распределение газа перед АО «Днепропетровскгаз» превысил 200 млн грн. Сумма этой задолженности превышает платежи за доставку газа всех потребителей Днепропетровской области и создает угрозу стабильности газоснабжения региона. Запись «Днепропетровскгаз» из-за неплатежей ограничивает газораспределение на «Днепроазот» впервые появилась Вісті Придніпров'я.
  • Зміни до Податкового кодексу України, що стосуються правил трансфертного ціноутворення
    Про зміни до Податкового кодексу України, що стосуються правил трансфертного ціноутворення, які набули чинності з 01 січня 2021 року розповіла заступник начальника Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків Катерина Дебела. Запись Зміни до Податкового кодексу України, що стосуються правил трансфертного ціноутворення впервые появилась Вісті Придніпров'я.
  • В Украине могут резко подорожать куриные яйца
    В Украине этой зимой может резко вырасти цена на куриные яйца. Специалисты прогнозируют, что цена десятка яиц в рознице может достичь планки в 40 гривен и удержится на таком уровне в течение зимы. Запись В Украине могут резко подорожать куриные яйца впервые появилась Вісті Придніпров'я.
  • На Дніпропетровщині реконструюють стадіон спортшколи
    У Кривому Розі реконструюють стадіон дитячої-юнацької спортивної школи №3. Глядацька трибуна вже з фасадом, навісом та інженерними мережами. Нині підрядники завершують підготовку до монтажу сидінь. Запись На Дніпропетровщині реконструюють стадіон спортшколи впервые появилась Вісті Придніпров'я.
  • Закон о языке: что изменится в магазинах и сфере услуг с 16 января
    С 16 января 2021 года вступает в силу ст. 30 закона «Об обеспечении функционирования украинского языка как государственного». Она гласит, что языком обслуживания потребителей в Украине теперь является только украинский, пишет сайт «Сегодня». Запись Закон о языке: что изменится в магазинах и сфере услуг с 16 января впервые появилась Вісті Придніпров'я.
Разработка и поддержка
© Все права защищены 2021.