З 7 вересня 2015р. експерти ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики» здійснюють моніторинг фінансування виборчих кампаній чотирьох основних кандидатів на посаду Дніпропетровського міського голови – Олександра Вілкула, Загіда Краснова, Максима Курячого та Бориса Філатова. Кінцева мета моніторингу – визначити реальні витрати кандидатів та порівняти їх із офіційними звітами. Проміжні результати дослідження 23 жовтня 2015р. були представлені журналістам.
Як зазначив під час прес-конференції Олексій Андреєв, голова Дніпропетровської обласної громадської організації «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики», під моніторинг підпадали витрати на зовнішню рекламу, агітацію у місцевих друкованих ЗМІ та на місцевому телебаченні, проведення зустрічей із виборцями, прямий та непрямий підкуп виборців. На даному етапі експерти мають висновки щодо основних порушень кандидатами у мери статей закону України «Про місцеві вибори». Кінцеві результати щодо фінансування виборчих кампаній та розмірів витрат кандидатів у мери Дніпропетровська громадські активісти представлять у листопаді.
«За нашими висновками, усі кандидати, які підпали під наш моніторинг, розпочали свою передвиборчу кампанію з фальстарту. Офіційно усі вони були зареєстровані в кінці вересня – з 26.09.2015р. по 29.09.2015р. Але 7 вересня, коли розпочався наш моніторинг, агітаційна кампанія у Дніпропетровську вже йшла повним ходом. Оскільки офіційно ведення передвиборчої агітації до початку і після закінчення строків, визначених Законом України «Про місцеві вибори», заборонено, відповідно, витрати кандидатів на передвиборчу агітацію, що здійснені до дня офіційної реєстрації, не потраплять до проміжних і заключних фінансових звітів про використання коштів виборчих фондів кандидатів на посаду міського голови м.Дніпропетровська. Ми ж спостерігали вже наприкінці липня агітаційні бігборди сьогоднішніх кандидатів у мери. Зауважу, що після офіційної реєстрації кандидатів у ТВК їхня «агітаційна активність» суттєво зменшилась. Це свідчить про те, що відносно цього періоду більша кількість грошей кандидатів була витрачена поза рамками виборчого фонду», – наголосив Олексій Андрєєв.
Провідний експерт з моніторингу виборчих систем ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики» Роман Кисленко пояснив, що таким чином усі претенденти порушили вимогу статті 54 частини 6 Закону України «Про місцеві вибори», відповідно фінансування передвиборчих кампаній вищевказаних кандидатів має тіньовий характер та здійснюється поза межами виборчого фонду.
Основним трендом передвиборчих кампаній кандидатів, за словами експертів, стали зустрічі із виборцями. Б.Філатов та З.Краснов переважно зустрічались із виборцями у житлових дворах чи на вулиці. О.Вілкул зазвичай проводив зустрічі із трудовими колективами, що потім висвітлювалось у телесюжетах.
Протягом всієї передвиборчої кампанії монітори зафіксували значну кількість як офіційної, так і прихованої реклами в 6 друкованих ЗМІ та на 3 місцевих телеканалах.
«Досить поширена практика подання політичної агітації з явними ознаками замовності у новинних блоках. За результатами нашого моніторингу щодо присутності агітації кандидатів у пресі і на телебаченні, переважна частка належить Олександру Вілкулу – 44% і 53% відповідно. Найменша у друкованих ЗМІ – Загіду Краснову (7%), на місцевих телеканалах – Борису Філатову (3%)», – додав О.Андреєв.
Під аналіз громадських активістів підпало близько тисячі одиниць конструкцій зовнішньої реклами. За даними моніторів, 30% від загальної кількості займає агітація Максима Курячого, 31% – Загіда Краснова, 33% – Бориса Філатова і, на відміну від частки в медіа-рекламі, усього 6% – Олександра Вілкула.
«Ще одне масове порушення з боку кандидатів на посаду Дніпропетровського голови – розповсюдження агітаційних матеріалів без зазначення на них вихідних даних – відомостей про замовника та установу, що здійснила друк, тираж тощо. Це порушує частину 2 статті 56 закону про місцеві вибори. Лише агітаційні матеріали, які розповсюджувались після 29 вересня, мали необхідні вихідні дані. Втім, майже неможливо перевірити вірогідність зазначеного на них накладу», – наголосив Роман Кисленко.
Також експерти виокремлюють використання адміністративного ресурсу. Так, в рамках агітаційної кампанії чинні народні депутати України О.Вілкул та М.Курячий надавали публічні звіти про свою депутатську діяльність, що є порушенням ч.4 ст.55 ЗУ «Про місцеві вибори».
Б.Філатов та З.Краснов, за словами юриста, практикували розміщення політичної реклами на громадському та приватному транспорті в порушення статті 60 частини 9 пункту 6 вищезгаданого закону.
«Зафіксовані нами порушення є свідченням не зовсім прозорого використання фінансів кандидатами на посаду міського голови Дніпропетровська, а також ганебними прикладами використання адміністративного ресурсу. Наступним кроком нашого моніторингу стане фінальний підрахунок витрат кандидатів та їх порівняння із інформацією у проміжних та остаточних звітах про надходження та використання коштів виборчих фондів кандидатів на посаду міського голови», – зазначив голова ДОГО ДКЕЦРП.
Проект «Моніторинг фінансування виборчих кампаній» виконується за технічної допомоги Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) за рахунок коштів, виділених Агентством з міжнародного розвитку США (USAID) та Урядом Канади.
* * *
Учасники прес-конференції:
– Олексій Андреєв, голова Дніпропетровської обласної громадської організації «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики»;
– Роман Кисленко, провідний експерт з моніторингу виборчих систем Дніпропетровської обласної громадської організації «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики».