У червні 2021 року було проведено черговий етап гендерного моніторингу регіональних медіа 24 областей України. З 7 по 13 червня червня було проаналізовано матеріали 10 найпопулярніших дніпропетровських ЗМІ (6 інтернет-видань – «DepoДніпро», «Інформатор», «056.ua — Сайт города Днепра», «Городской сайт», «49000.com.ua», «Дніпроград», та 4 регіональні газети – «Зоря», «Наше місто», «Днепрвечерний», «Горожанин») щодо їх гендерної чутливості. Всього протягом тижня було проаналізовано 1133 матеріалів. З них 135 у друкованих ЗМІ, 998 матеріалів у Інтернет-медіа.
Головне завдання моніторингу — з’ясувати, наскільки ключові обласні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах (якою мірою чоловіки і жінки представлені як експерти й експертки та герої/героїні, чи використовують вони гендерні стереотипи щодо жінок і чоловіків та сексистський контент, а також чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок. Крім того, червневий моніторинг – завершальний у цьому році. Тому можна провести порівняльний аналіз дніпропетровських ЗМІ.
Засоби масової інформації Дніпропетровської області у зазначений період приділяли увагу такими темам:
-екологічна ситуація
-політичні баталії (візит президента до Дніпра та Кривого Рогу)
-вакцинація, коронавірус
-ціни на продукти
-вандалізм
-питання культури, зокрема презентація фільмів
-надзвичайні події (обвал набережної)
— вшанування військових.
У друкованих ЗМІ Дніпропетровщини чоловіки як експерти журналістських матеріалів є більш популярними, ніж жінки (57% проти 43%). Чоловіки переважно коментують тему спорту, місцевої політики та влади, криміналу, надзвичайних подій, екології та довкілля. Жінки у місцевій пресі Дніпра коментують питання, пов’язані з культурою, соціальним захистом населення, розваг, дозвілля.
Протягом тижневого моніторингу було зафіксовано, що героїнями матеріалів у друкованих ЗМІ жінки були у 43% випадках, чоловіки у 57%. Схожа тенденція щодо експерток і героїнь спостерігалась і у попередніх моніторингах.
Загалом у друкованих ЗМІ Дніпропетровщини у червні показник експерток, героїнь та фемінативів досить високий: «Горожани» — 40%, 45% і 33%, «Днепрвечерний» — 41% і 43%, «Наше місто» — 49% і 47%, «Зоря» — 44% і 39%. Хоча саме газета «Зоря» у цьому місяці найбільше використовувала фемінативів – 67%. Хоча у квітні місяці ця позначка була суттєво нижчою — 33%. Газета «Наше місто» цього моніторингового періоду менше за інші видання вживала фемінативи – 23%. Але це число значно зросло порівняно з квітневими показниками — 11%. Водночас публікації видання є найбільш гендернозбалансованими (майже порівну писали про жінок і чоловіків).
У червні хочеться окремо відзначити газету «Днепрвечерний». У одній статті цього видання про володарок найкрасивіших кіс домінують жінки. А у іншій публікації – про історію футболу – героями та експертами є чоловіки. Завдяки таким публікаціям виданню вдається дотриматися гендерного балансу. Але хочеться, щоб у виданні не було стереотипів та сексизму (наприклад, сприйняття співачки як секс-символу).
Загалом Індекс гендерної чутливості Дніпропетровських медіа у 2021 році суттєво зріс у порівнянні з 2019 роком. Наприклад, «Зоря» — 40% проти 33%, «Горожанин» 32% проти 23%, «Днепрвечерний» 41% проти 28% і «Наше місто» 37% проти 35%.
Серед інтернет-видань Дніпропетровської області варто виділити «Городской сайт». У новинах він дотримується гендерного балансу – експертки – 44%, героїні – 48%, а фемінітиви вживає у 67%. На другому місці – «Depo Дніпро». Хоча на цьому сайті значно менший відсоток експерток (16%), героїнь (28%), але саме це видання має 100% показник по фемінітивам. Такий самий відсоток фемінативів має сайт «056.ua». Але у сому виданні лише двічі зустрічаються фемінітиви, героїні (15%) та експертки (0%) не є популярними на цьому сайті.
Контент «Дніпрогаду» було проаналізовано лише у 2021 році. Але тенденція цього сайту приємно вражають: експертки (31%), героїні (24%), фемінітиви (79%). На увагу заслуговує зокрема такий момент: у новинах про вшанування воїнів героями є чоловіки. Водночас коментарі беруть переважно у жінок як експерток.
Саме «Дніпроград» та «Городской сайт» приємно вирізняються за якістю журналістських матеріалів. А сайти «49000», «Depo Дніпро», «056.ua»в переважній більшості публікує знеособлені новини, тобто релізи прес-служб на різноманітну тематику.
Крім того, стереотипи і сексистський контент – не поширене явище на популярних сайтах Дніпропетровщини. А сайт «Інформатор» цього місяця присвятив публікацію обговоренню фемінізму.
Індекс гендерної чутливості дніпропетровських регіональних медіа у червні 2021 року склав 42% Це – середній показник по Україні. Ознайомитися із результатами моніторингу регіональний видань 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.
__________
Підсумкові дані
Загалом, у 2021 році загальна картина сайтів щодо гендерного питання значно покращилася. «Городской сайт» у 2019 році мав показник 32%, у 2021 – 53%. «Информатор» — 20% і 29% відповідно. «056.ua» — 25% і 38%. «Дніпрогад» 45%. Лише у сайта«49000» індекс гендерної чутливості знизився — 27% і 23%.
Експертка з моніторингу – Тетяна Сіденко
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних медіа України відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews