У 2024 році у Дніпропетровській області було проведено гендерний моніторинг публікацій гіперлокальних медіа. Аналізу підлягали журналістські матеріали 10 видань (5 інтернет-медіа – «Информатор Никополь», «Кrivbass.Сity» (Кривий Ріг), «Кстати+» (Камянське), «Павлоград.dp.ua», «0569.com.ua – Сайт города Новомосковська» та 5 газет – «Межівський меридіан», «Вісті Софіївщини» (Софіївка), «Нові рубежі» (Криничанський район), «Південна зоря» (Нікополь), «Берег надії» (Синельникове)). До уваги бралася кількість жінок і чоловіків як героїнь/героїв експерток/експертів у журналістських матеріалах, вживання фемінітивів і наявність стереотипного та сексистсього контенту. Моніторинг проводився у лютому, квітні, червні і засвідчив, що для деяких медіа Дніпропетровщини характерні коливання та перепади. Загалом було проаналізовано понад 1900 публікацій.
Регіональні медіа систематично пишуть про війну. На сайтах переважають релізи військової адміністрації, ранкові зведення генштабу, новини про мобілізацію. Друковані видання публікують офіційні зведення, але все ж роблять акцент на «живих» матеріалах. Журналісти та журналістки газет спілкуються з військовими, їхніми рідними, волонтерами, переселенцями. Ці історії лягають в основу статей. Найменший відсоток публікацій про війну був зафіксований у газетах під час червневого моніторингу – 26%, найвищий на сайтах у лютому – 43%. В середньому третина матеріалів медіа Дніпропетровщини були присвячені війні та супутнім темам.
Хоча війна традиційно є більш «чоловічою» темою, у лютому в газета представленість жінок як експерток була рекордно висока – 53%. Щодо героїнь, то цифри коливаються у таких межах: лютий 27%, квітень 31%, червень 32%.На сайтах «картинка» відрізняється. Експерток від 7% до 14%, героїнь – 7%-9%.
Протягом трьох моніторингових періодів зберіглася тенденція: жінки були експертками та героїнями у матеріалах, присвячених темам освіти, науки, культури, соціальної політики, розваг та дозвілля. За чоловіками тема політики, економіки, криміналу та надзвичайних ситуацій. А от у темі спорту зафіксовано паритет: медіа все частіше пишуть про дівчат у спорті та беруть коментарі у трненерок.
Стереотипи та сексизм не є поширеними у дніпропетровських ЗМІ. Систематичної негативної тональності щодо жінок не спостерігається. Але все ж є поодинокі випадки, зокрема сайт «Кстати +» кілька разів публікував напівоголені фото жінок.
Також з позитивного: фемінитиви у медіа Дніпропетровщини стають системою, а не винятком. Це підтверджують показники всіх трьох моніторингових місяців. Такі слова як начальниця, директорка, працівниця, волонтерка, підприємиця, керівниця не викликають здивування і використовуються редакційними колективами як друкованих, так і онлайн медіа. Хоча статті збагатилися і “новинками” , нечасто вживаними фемінітивами типу: міністерка, медикиня, освітянка та аналітикиня.
Найчастіше тематичні публікації зустрічаються на сайті «Кrivbass.Сity». Журналісти цього видання пишуть про центр допомоги постраждалим від домашнього насильства, про жінок у робітничих професіях, про зміну професійних тенденцій під час війни, про працевлаштування переселенок.
Щодо індексу гендерної чутливості, то між друкованими виданнями та інтернет-сайтами не має кардинальної різниці. Тільки у квітні нікопольський сайт мав нульовий показник. «Информатор Никополь» протягом всього моніторингового дослідження робив акцент на інформуванні місцевих жителів про обстріли та надзвичайні ситуації у громаді. Тому у пріоритеті зведення від керівника Дніпропетровської ОВА. У інших видання індекс гендерної чутливості коливався від 40% до 59%.
Що стосується індексу гендерної чутливості у газетах, то «Межівський меридіан» (лютий 42%, квітень 42%, червень 43%), «Нові рубежі» (лютий 55%, квітень 58%, червень 59%) та «Вісті Софіївщини» (лютий 38%, квітень 47%, червень 38%) відзначаються стабільністю. В інших виданнях ситуація протилежна. Наприклад, видання Нікопольщини у лютому мало показник 34%, у квітні цифри зросли майже двічі 62%, а у червні знову знизилися до 47%. Нестабільні дані демонструє і «Берег надії» – лютий 41%, квітень 26%, червень 55%.
Згідно із результатами моніторингу найвищий індекс гендерної чутливості дніпропетровських медіа склав у 2024 році 47%. А газета «Нові рубежі» з індексом 57% стала одним із найбільш гендерночутливих видань в Україні.
Експертка з моніторингу – Тетяна Гренадьорова
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа здійснюється у межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки Медійної програми в Україні, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та реалізовується ГО Інтерньюз Нетворк