Гранти є важливим інструментом для підтримки діяльності та розвитку медіа, особливо в часи, коли сприятливих умов для цього менше, ніж викликів та перепон. Але як написати заявку, яка знайде свого грантодавця? Хто може подаватися на гранти? Де шукати донорів та на що звертати увагу, якщо маєте цікаву ідею для проєкту?
Секретами успішних грантових заявок ділилась із медійниками експертка із фандрейзингу та супроводу грантових проєктів, членкиня наглядової ради Української Ради Надія Бедричук під час вебінару, який організувала Національна спілка журналістів України спільно зі швейцарською Фундацією Hirondelle та Інститутом регіональної преси та інформації (IRMI).
До заходу долучились представники медіа з різних регіонів України, зокрема й Дніпропетровщини.
Українські медіа та переважно локальні ЗМІ, які не мають великої аудиторії, часто стикаються з численними викликами. Зростаючий вплив соціальних мереж, конкуренція та проблеми з довірою через значну кількість фейків і дезінформації – ці та інші проблеми створюють доволі складне середовище, де медіа не живуть, а виживають заради виконання своєї місії. Навіть попри якісну діяльність за журналістськими стандартами, незалежність та намагання бути якомога кориснішими для своєї цільової аудиторії, брак фінансування залишається однією з найбільших перепон, що змушує медіа шукати можливості для існування та розвитку.
Власне це й зумовлює зацікавленість у грантових програмах, про що під час вебінару зазначила Надія Бедричук:
– Багато років тому все було зовсім не так і видання працювали зовсім за іншим принципом. Був рекламний ринок, фінансування за різними державними чи комунальними програмами, передплата, купівельна спроможність, система розповсюдження журналістських продуктів тощо. До того ж, не було такої конкуренції з боку інтернету.Але зараз не так. Інтернет, на жаль, змушує перебудовуватися медіаспільноту приблизно так само, як і до того змусив перебудуватися культуру, книговидавництво, кіновиробництво тощо. Тому співпраця з грантовими організаціями, пошук коштів на діяльність вже є нормою, і не лише для України. Це актуальна тема для всіх журналістів, в якій би країні вони не були. Це те, чому нам всім треба навчатись і що треба розвивати.
Гранти – це фінансові ресурси, що надаються грантодавцями на безоплатній основі з метою підтримки ідей, проєктів та допомоги в їх реалізації. У випадку з медіа, на грантові програми подаються проєкти, які мають суспільно важливу мету. Наприклад, створення новинних матеріалів на певні тематики, проведення журналістських досліджень, організація тренінгів тощо.
– Є різні напрямки співпраці з грантовими організаціями, такі як розслідування, соціальні проєкти, навчання, медіа-розвиток, аналітика, заходи тощо. Не варто розглядати лише поточну журналістську діяльність як тему для отримання гранту. Дивіться ширше на те, що ви можете зробити, як можете поділитися своєю експертизою. Будьте універсальними, – наголосила Надія Бедричук.
Гранти надають медіа можливість брати активну участь у вирішенні як глобальних, так і локальних проблем, допомагають реалізовувати суспільно важливі ініціативи в межах діяльності медіа й розвиватися в обраній ніші шляхом виконання цікавих проєктів. Однак, щоб отримувати фінансування,потрібно розуміти, що таке успішна грантова заявка і чому підготовка до неї є надзвичайно важливим етапом, який не варто оминати.
Як написати успішну заявку?
Як зауважила експертка із фандрейзингу та супроводу грантових проєктів, немає універсального методу, як написати заявку, яка гарантовано пройде. Втім, є кілька порад, які допоможуть написати конкурентоспроможну заявку, варту до розгляду грантодавцем.
– По-перше, перед поданням слід вивчити грантову програму. Обов’язково ознайомтеся з інтересами та вимогами організації, що надає грант. Ваша заявка має відповідати пріоритетам і тематиці програми. Поспілкуйтеся з людьми, які представляють грантодавчу програму або організацію, яка надає гранти, та з тими, хто вже отримував від неї фінансування.
– По-друге, необхідно окреслити коло тем, в яких ви можете брати участь. Врахуйте регіон роботи вашого медіа, специфіку роботи, ключові напрями діяльності тощо.
– Оцініть свої ресурси. Добре вивчіть вимоги до заповнення заявки, критерії відбору, наскільки багато подають заявок та яку кількість з них реально програма може підтримати тощо.
– Чітко формулюйте мету, завдання, результати та цілі проєкту. Переконайтеся, що вони відповідають тематиці й умовам програми, та пам’ятайте, що один грант не може вирішити все.
– Проаналізуйте, розрахуйте та прозоро подайте бюджет вашого проєкту, думайте про звітність.
– Вивчіть професійний сленг і уникайте узагальнень, багатослівності та «води», адже ви маєте продемонструвати розуміння теми проєкту. Пишіть та говоріть чітко, стисло. Відповідайте коротко, але вичерпно.
– І не сумнівайтеся в собі, адже ваша ідея і редакція заслуговують на грант.
Де медіа можуть отримати гранти?
Медійники можуть відстежувати релевантні можливості та ознайомитися з донорськими організаціями, які оголошують конкурси, програми та інші ініціативи. Деякі з них надають можливість подати заявку без проведення певних процедур, і тоді така заявка яка буде розглянута в межах певного терміну, визначеного донором. Для цього варто моніторити інформаційні ресурси грантодавців: сайти, сторінки в соціальних мережах, підписуватись на електронну розсилку тощо. Так можна знайти детальну інформацію не лише про факт грантової програми, а й про вимоги до подання заявок, критерії відбору, терміни та пріоритетні напрямки фінансування.
Окрім того, Національна спілка журналістів України також опікується питанням пошуку грантів для медіа і для медійників.
– Щотижня ми надсилаємо колегам свіжу добірку актуальних грантових пропозицій, – зазначила під час вебінару координаторка Дніпровського центру журналістської солідарності НСЖУ Наталя Назарова. – Тож медійники завжди можуть звернутися до будь-якого представника Мережі центрів журналістської солідарності НСЖУ і отримувати розсилку пропозицій фінансової підтримки.
Ліана ОХРИМЕНКО