Визначити реальні витрати кандидатів на посаду міського голови Дніпропетровська та порівняти їх із офіційними звітами – такою є мета проекту «Моніторинг фінансування виборчих кампаній». З вересня 2015 року його реалізує Дніпропетровська обласна громадська організація «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики». Про перші результати спостереження, порушення, які вже зафіксували монітори, та про загальні тенденції, що спостерігаються у основних претендентів на посаду Дніпропетровського міського голови, розповіли експерти під час прес-конференції, яка відбулась 21 вересня у прес-клубі ДОО НСЖУ.
З 5 вересня 2015 р. в Україні почався виборчий процес чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, а також перших виборів депутатів рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, які відбудуться 25 жовтня 2015р.
Як зазначив Олексій Андреєв, голова Дніпропетровської обласної громадської організації «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики» (ДОГО ДКЕЦРП), практика підкупу виборців в Україні є доволі поширеною. І Дніпропетровськ – не виключення. Тому, заручившись технічною підтримкою Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) за рахунок коштів, виділених Агентством з міжнародного розвитку США (USAID) та Урядом Канади, враховуючи масштабність та важливість проблеми, їхня громадська організація проводить моніторинг фінансових витрат на виборчі кампанії основних претендентів на посаду Дніпропетровського міського голови.
«Мета даного проекту – прорахувати розміри реальних витрат кандидатів на посаду міського голови Дніпропетровська та порівняти їх із офіційними звітами, які будуть надані до територіальної виборчої комісії. Ми плануємо здійснити моніторинг за такими основними напрямками, як витрати на фінансування реклами у друкованих засобах масової інформації, на місцевих телеканалах, розміщення білбордів, а також витрати на проведення масових заходів», – розповів Олексій Андреєв.
Експерт нагадав, що офіційно ведення передвиборної агітації до початку і після закінчення строків, визначених Законом України «Про місцеві вибори», заборонене. Однак, передвиборча кампанія та агітація де-факто у Дніпропетровську розпочалися ще у серпні. І це є порушенням чинного законодавства.
«Згідно зі ст. 35 Закону України «Про місцеві вибори», висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за 34 дні до дня голосування, тобто з 21 вересня 2015р. На даний час відомості про реєстрацію кандидатів на посаду міського голови м.Дніпропетровськ відсутні. Втім кількох кандидатів дніпропетровці вже точно знають. До того ж, частиною 6 статті 54 цього закону передбачено, що передвиборна агітація повинна здійснюватись за рахунок і в межах коштів власних виборчих фондів кандидатів. Використання для передвиборної агітації коштів з інших джерел заборонено. В той же час ми спостерігали, що основні фаворити передвиборчих перегонів на посаду міського голови Дніпропетровська з офіційним стартом передвиборчої кампанії не зняли свою візуальну рекламу. Відповідно, до 21 вересня виготовлення та розміщення агітматеріалів було здійснене не за рахунок виборчих фондів, а отже має невідоме, тіньове походження. Цей факт свідчить не тільки про порушення Закону України «Про місцеві вибори», а й Конституції України, оскільки порушує принцип рівності можливостей участі у виборчому процесі», – зауважив голова ДОГО ДКЕЦРП.
«Це, здавалося б, незначне порушення дає негативний приклад для наслідування та вчинення ще більших порушень. На нашу думку, Центральна виборча комісія такий перебіг подій передбачала. Тому 15 вересня 2015р. прийняла постанову № 310 «Про забезпечення дотримання порядку проведення передвиборної агітації на місцевих виборах 25 жовтня 2015 року». У ній є звернення до всіх місцевих організацій політичних партій та громадян України, що мають намір взяти участь у місцевих виборах 25 жовтня 2015р., стосовно безумовного дотримання порядку та строків проведення передвиборної агітації, визначених законодавством України про місцеві вибори», – додав Олексій Літвінов, виконавчий директор Громадської організації «Інститут Громадської Експертизи».
Для проведення моніторингу реальних витрат кандидатів на посаду міського голови у Дніпропетровську підготовлено 17 громадських моніторів. І перший результат, який вони зафіксували, – фальстарт передвиборчої агітації, якого припустилися усі основні гравці.
Ще одне порушення, яке назвали експерти, – розміщення на громадському транспорті політичної реклами, що суперечить статті 60 частини 9 пункту 6 Закону України «Про місцеві вибори».
Також більшість агітаційних матеріалів не має необхідних вихідних даних. Це також свідчить про непрозоре використання фінансів кандидатами на посаду міського голови Дніпропетровська.
Має місце і використання прихованої агітації, матеріалів у друкованих ЗМІ, які мають ознаки «джинси», або таких, які марковані у інший спосіб, ніж словами «Реклама» чи «На правах реклами».
«Загальні тенденції, які спостерігаються у основних претендентів на посаду Дніпропетровського міського голови, – це початок передвиборчої кампанії з масових порушень законодавства про вибори та використання непрозорих джерел фінансування своїх кампаній», – резюмував Олексій Літвінов.
Виявлені факти, порушення та відхилення будуть ретельно проаналізовані та систематизовані, а також будуть порівняні із результатами аналогічного моніторингу у Львові та Одесі. Усі результати моніторингу та рекомендації з подальшого удосконалення виборчого законодавства будуть детально описані у фінальному звіті, який буде окремо презентований та переданий до Верховної Ради України.
«Виборче законодавство в Україні перебуває на етапі формування, йому бракує стабільності. Особливо це відчувається у рік виборів, коли вноситься безліч змін та правок. Тож наше завдання № 1 – виявити всі основні проблеми «оновленого» виборчого закону та напрацювати рекомендації, які дозволять розробити дієві механізми, що будуть запобігати порушенням», – підсумував О.Андреєв.
* * *
Учасники прес-конференції:
– Олексій Андреєв, голова Дніпропетровської обласної громадської організації «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики»;
– Олексій Літвінов, виконавчий директор Громадської організації «Інститут Громадської Експертизи».
Проект «Моніторинг фінансування виборчих кампаній» виконується за технічної допомоги Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) за рахунок коштів, виділених Агентством з міжнародного розвитку США (USAID) та Урядом Канади.
Дніпропетровська обласна організація Національної спілки журналістів