Фінансова незалежність сьогодні – один із найбільших викликів для українських медіа, зокрема локальних. Адже дедалі більш обмеженою і ризикованою є ідея життя на грантах, тож редакції змушені шукати нові інструменти, аби зберегти незалежність, рости, розвиватись й продовжувати виконувати свою місію. Саме про це говорили учасники онлайн-медіакави, організованої минулого тижня Дніпровським центром журналістської солідарності НСЖУ у співпраці з представницею Національної ради з питань телебачення і радіомовлення України у Дніпропетровській області.
– Ми не можемо чекати, що нам просто принесуть гроші і скажуть: от вам бюджет, робіть, що хочете. Такого не буде, потрібно самим заробляти й шукати шляхи для розвитку, – наголосила головна редакторка та засновниця дніпровського онлайн-медіа «Місто і річка» Наталя Куліді.
Молоде онлайн-медіа з’явилося у 2024 році завдяки програмі Media Development Foundation, та вже через дев’ять місяців, коли строк фінансової підтримки проєкту завершився, постало питання виживання. Понад двадцять поданих грантових заявок, від маленьких до великих, – і жодного результату. Але врешті-решт команда знайшла рішення, яке продовжує працювати і на сьогодні.
– Де можна шукати гроші, коли ви молоде медіа? Перше – це спільнота, створення ком’юніті, друге – це реклама, і третє – це власні продукти, – розповіла редакторка. – Перше, що ми зробили, – почали активно працювати зі спільнотою міста.
Цьогоріч, навесні, запустили клуб, де люди можуть оформити підписку і у такий спосіб підтримувати видання. Водночас, медіа активно розвивається в напрямку проведення освітніх заходів, підтримки локальних громадських ініціатив та пропозицій щодо покращення міста Дніпро.
На сьогодні клуб «Міста і річки» – це не лише про фінансування, але й про людей, готових брати участь у проєктах медіа й пропонувати власні ідеї:
– Серед своїх підписників ми знайшли багато унікальних людей, про досвід яких можна розповісти. Завдяки спільноті, ми розширили перелік тем, про які цікаво написати. Це такий постійний діалог. І це дуже цінно.
Редакторка наголосила, що варто експериментувати з різними стратегіями й підходами. Так, хоча частина ідей, як-от гранти чи продаж мерчу, поки не спрацювала, інші напрями – підписка, організація заходів чи освітні проєкти – мають гарний потенціал. Та варто зауважити, що досвід «Міста і річки» – не скільки про онлайн формат, скільки про аудиторію, тож він цілком екстраполюється й на інші види медіа.
– Це все наша аудиторія і ми вибираємо, як по-різному з нею працювати. Тут немає обмеження щодо форматів роботи журналістів. Головне розуміти, яка ваша стратегія і які заходи ви можете впроваджувати, – прокоментувала Наталя Куліді.
Про інший шлях розповів директор Павлоградської телерадіокомпанії «ПТРК» Юрій Шевченко, а саме – активне використання цифрових платформ. Телерадіокомпанія активно просуває контент на YouTube і визначає його як один з важливих ресурсів для просування. Адже відео на цій платформі живе роками, а не добу, як у соціальних мережах. Щобільше, як зазначив директор, саме тут формується лояльна аудиторія та довіра.
– Головне, щоб був якісний контент, – зауважив Юрій Шевченко. – Наша тактика була проста: короткі новини до трьох хвилин, швидкі перегляди, аналітика та спецпроєкти, довгострокове життя відео, обов’язкові субтитри. Це 100% те, що має бути у відео не лише в YouTube, а й у всіх соцмережах. Тому що ми всі можемо дивитися відео і без звука.
Так, без додаткових бюджетів, завдяки регулярним публікаціям та експериментам із форматом Shorts, телерадіокомпанія змогла отримати тисячі нових підписників. ПТРК також активно працює з такими соціальними мережами як TikTok, Telegram, Instagram та Facebook, адаптуючи контент під кожну:
– Використовуємо різні формати під кожну платформу. YouTube – це аналітика і новини. TikTok – це короткі емоційні ролики. Telegram – оперативне повідомлення та коментарі. Facebook – база дорослої аудиторії. Instagram – візуальний бренд й інтерактиви. Запускаємо опитування, щоб аудиторія говорила з нами – такий собі зворотній зв’язок.
У компанії переконані: сьогодні телебачення вже не може залишатися монологом, і саме соцмережі допомагають налагодити діалог, підвищити залученість аудиторії та вибудовувати довіру.
Невимушена розмова за філіжанкою кави, яка віртуально об’єднала медійників з різних куточків України, вкотре довела, що фінансова сталість локальних медіа неможлива без поєднання кількох напрямів. Гранти, підтримка спільнот, власні продукти, реклама та активна робота в цифровому просторі – рішень багато, та для кожного спрацює щось своє. Щось, що відгукується аудиторії та надихає читати, слухати, переглядати й підтримувати. Тим не менш, ось основні поради, на які варто звернути увагу вже сьогодні:
1. Не покладайтеся лише на гранти. Так, вони допомагають, але конкуренція зростає, отримати грантову підтримку все складніше, і цього ресурсу може бути недостатньо.
2. Будуйте власну спільноту. Формуйте навколо себе коло людей, готових підтримувати вас фінансово й ідейно.
3. Не цурайтеся цифрових платформ. YouTube, TikTok, Telegram, Instagram тощо допомагають розширити охоплення без великих бюджетів та знайти свою аудиторію.
4. Подумайте над власними продуктами, які ви можете створювати. Від освітніх заходів до співпраці з бізнесом – все це додаткові джерела доходу.
5. Не бійтеся експериментувати. Не всі ідеї спрацьовують одразу, але саме успіхи й падіння дозволяють знайти працюючі моделі.
6. Не забувайте про журналістську солідарність. Обмін досвідом – цінний ресурс, який може допомогти вам знайти свій шлях.
Ліана Охрименко, інформаційна служба Дніпровського ЦЖС