
Остап Бендер знав 400 порівняно чесних способів вилучення грошей у населення. У наші дні він вважався б дилетантом.
Нині деякі громадяни йдуть набагато далі, винаходячи нові способи, а окремі служителі Феміди допомагають їм у цьому, хитруючи закріплювати їх юридично.
ЄФЕКТИВНА МОБІЛІЗАЦІЯ ГРУНТУЄТЬСЯ НА ДОТРИМАННІ ПРИНЦИПІВ ЗАКОННОСТІ І СПРАВЕДЛИВОСТІ
Однією з необхідних умов перемоги у сучасній війні є успішно проведена мобілізація. При цьому значення «успішно» включає досягнення певних кількісних показників, дотримання принципів законності і справедливості, рівності громадян перед законом, попередження спроб порушень встановлених законодавством норм і природньо притягнення винних до відповідальності за законам воєнного часу. Наскільки це реалізується в нашій існуючій дійсності спробуємо розібратися у наступній публікації.
Українське суспільство стало свідком запеклої боротьби представників різних державних органів та структур, а також звичайних громадян у сутичці за лідерство у оволодінні грошовими знаками при незаконному звільненні від мобілізації.
Юридичний Вісник України у № 9 – 10 від 1 – 15 березня вже висвітлював один із способів незаконного ухилення від мобілізації, в якому були задіяні судді та співробітники органів опіки та піклування районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування. Тоді мова йшла про те, що у період загальної мобілізації судді Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області О. М. Бойко, Ж. М. Озерянська, Л. М. Новік, О. Г. Васюченко ухвалили значну кількість рішень щодо позбавлення матері батьківських прав, визнання батьківства, встановлення місця проживання неповнолітньої дитини з батьком. Зростання кількості рішень за вказаних справ склало понад 575% порівняно з довоєнним часом.
НИНІШНЯ СИТУАЦІЯ БЕЗЗАПЕРЕЧНО СВІДЧИТЬ ПРО РОЗГУЛ КОРУПЦІЇ В ЦІЙ ЦАРИНІ
До речі, колишня суддя Л. М. Новік за рішенням ВАСУ отримала вирок у вигляді 5 років позбавлення волі.
Завдяки зусиллям та творчому підходу представників Фєміди та чиновників від влади цілком справедлива та обґрунтована норма Конституції України ст. 65. «Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є обов’язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону, та основних положень ЗУ Про «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію (далі – Закон № 3543-XII), набула збоченого характеру, що сприяє одночасно й ухиленню від мобілізації й незаконному збагаченню.
Нині пальма першості в цьому «поєдинку» належить ТЦК. За друге місце йде запекла боротьба між МСЕК та організаторами нелегального перетину кордону шляхом подолання водних перешкод та гірських вершин. Якщо у випадку з МСЕК інформація раптом стала загальнодоступною, що шокувало суспільство і за розмахом зловживань і за кількістю отриманих хабарів, то у разі незаконного перетину кордонів ситуація має досить рівномірний, стабільний і зростаючий характер. Втім, очевидно, прикордонники бережуть наші нервові клітини і видають інформацію дозовано у звичних масштабах.
Проте…
У ЗГАДАНИЙ ТРІУМВІРАТ НАМАГАЄТЬСЯ ПРОРВАТИСЯ НОВИЙ, БІЛЬШ ЗУХВАЛИЙ І ВИТОНЧЕНИЙ ГРАВЕЦЬ
Він оперує набагато переважаючою армією громадян, що намагаються уникнути мобілізації.
В результаті, складається враження, що мобілізації підлягають усі, хто не зможе відкупитися, сховатися або втекти.
Виходячи з офіційної інформації в Україні назріває черговий корупційний скандал, пов’язаний із незаконним ухиленням від призову у воєнний час.
Судячи з кількості заброньованих працівників, а це понад 1,5 млн. громадян,скандал може перевершити вже відомі випадки з ТЦК та МСЕК, щоправда, за умови об’єктивного розслідування. Проблема полягає в тому, що під цю схему підв’язані місцеві ОВА та центральні органи виконавчої влади.
ТЕХНОЛОГІЯ УХИЛЕННЯ ВІД ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЧИНОВНИКІВ
Згідно п.3. Порядку бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану…керівники органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій відповідають за включення військовозобов’язаних працівників до списків, а також за відповідність облікових даних військовозобов’язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам.
Тобто, згідно зазначеному Порядку відповідальність за достовірність інформації щодо бронювання військовозобов’язаних покладається, якщо мова йде про господарюючі суб`єкти, виключно на керівників цих суб`єктів.При чому за умови, якщо ці суб`єкти визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
У зв’язку з вищевикладеним провладні чиновники та функціонери вважають, що вони отримали своєрідну індульгенцію, яка звільняє їх від відповідальності за зловживання при здійсненні призову громадян на військову службу та можливість безкарно отримувати хабарі за сприяння ухиленню від законної мобілізації.
Таким чином можна спокійно і, на перший погляд, безпечно отримувати хабарі, при цьому в одному випадку за те, що заплющують очі на деякі «дрібні» невідповідності,в іншому – за вирішення питання «всупереч» вимогам формальних норм, які самі чиновники і винайшли та спеціально застосували з метою отримання неправомірної вигоди.
В ОСНОВІ ЦИХ ОБОРУДОК ЗАКРИТІСТЬ ТА УПЕРЕДЖЕНІСТЬ ІНФОРМАЦІЇ, НЕОДНОЗНАЧНІСТЬ ПРАВОВИХ НОРМ, ЩО СПРИЯЮТЬ МОЖЛИВОСТІ МАНІПУЛЯЦІЙ
Вони є характерними ознаками проведення мобілізації в Україні. В зв`язку з цим необхідно зазначити, що інформація про хід мобілізації в Україні базується на трьох джерелах брехні: одне – для омани громадськості, друге – керівництва держави, третє – самих безпосередніх організаторів мобілізації.
Аналізуючи законодавство України, яке регламентує порядок здійснення бронювання військовозобов`язаних та визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, можна прийти до висновку, що в результаті повної відсутності прозорості в цьому процесі, чиновники та нечисті на руку ділки вигадали багаторівневу схему отримання хабарів, яка включає в себе:
— виникнення корупційних взаємовідносин під час надання підприємству статусу критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення, яке по суті таким не є. Більш того, має ознаки фіктивності та створено виключно задля сприяння ухиленню від мобілізації;
— отримання хабарів відповідними чиновниками центральних та місцевих органів влади за надання підприємству статусу критично важливого, яке об`єктивно відповідає встановленим критеріям, але не має можливості «переконати» чиновника в законності своїх домагань в інший спосіб, або просто не хоче втрачати час на досить ризиковане та непередбачуване протистояння з чиновництвом. До речі, представники влади досить вишукано та вміло використовують вади законодавства та свої дискреційніповноваження задля незаконного збагачення;
— отримання хабарів безпосередньо від осіб, що бажають уникнути в незаконний спосіб призову на військову службу шляхом фіктивного працевлаштування на підприємствах та установах, що в той або інший спосіб отримали статус критично важливих.
ЯК ПРИХОВУЮТЬСЯ ФАКТИ ОТРИМАННЯ ХАБАРЯ ТА ВІДВЕРТУ БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ЦЕНТРАЛЬНИХ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ
Саме цей приклад і став предметом наступного журналістського розслідування, яке зіткнулося з цілком відкритою протидією, як з боку суб’єкта господарювання, так і з боку державних чиновників. При цьому, якщо дії керівників підприємства цілком зрозумілі (спроба приховати факти отримання хабаря), то відверту бездіяльність центральних органів виконавчої влади, в обов’язки яких входить контроль за забезпеченням законності в даному питанні, виправдати та обґрунтувати вкрай складно. Хоча все цілком можливо розвивається за досить простими та прагматичними мотивами.
У зв’язку з відсутністю нині обвинувальних вироків щодо конкретних осіб, усі згадані імена, за винятком посадових осіб органів виконавчої влади, є вигаданими, будь-які збіги мають випадковий характер.
Але все по порядку. За результатами журналістського звернення до Дніпропетровського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі ТЦК та СП) за підписом тимчасово виконуючого обов`язки керівника була отримана відповідь, що молодший лейтенант запасу Пєтухов Х.Х. працює на посаді інженера з підтримки ІТ безпеки та розробки технічної документації у «Дуже поважному» ТОВ, яке визначено критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період відповідно до Наказу Міністерства Цифрової трансформації України від .. № … молодшому лейтенанту запасу Пєтухову Х.Х. надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.
НА ПЕРШИЙ ПОГЛЯД ВСЕ ОБГРУНТОВАННО ТА ЗАКОННО, АЛЕ…
Відповідно до п. 9 Порядку, бронюванню підлягають всі працівники підприємств постачальників електронних комунікаційних послуг, постачальників електронних комунікаційних мереж за умови виконання такими працівниками 100 відсотків норми робочого часу протягом останніх трьох місяців, що передують даті подання списку, з відповідним обґрунтуванням.
Знову ж таки згідно Єдиному реєстру адвокатів України, Пєтухов Х.Х. є адвокатом і має діюче свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю.
Ну а далі взагалі все дуже просто – заходимо на веб-ресурс «Судова влада» https://court.gov.ua і бачимо, що адвокат Пєтухов Х.Х., протягом 2023-2024 років, майже кожен день а інколи й декілька разів на день приймав участь у судових процесах шляхом представництва інтересів громадян та юридичних осіб в судах різних інстанцій, що свідчить про те, що Пєтухов Х.Х. фактично не міг виконувати не тільки 100 відсотків норми робочого часу як інженер з підтримки ІТ безпеки та розробки технічної документації у «Дуже поважному» ТОВ, а й взагалі такого роду роботи скоріш за все не виконував.
В свою чергу оформлення трудових відносин між військовозобов’язаним Пєтуховим Х.Х. та «Дуже поважним» ТОВ має ознаки фіктивності та спрямоване на створення штучних підстав для бронювання, а відповідно і отримання незаконної відстрочки від мобілізації.
У зв’язку з вищевикладеним цілком доречно нагадати, що відповідно до ст. 11 ЗУ Про адвокатуру та адвокатську діяльність, особа, стосовно якої радою адвокатів регіону прийнято рішення про видачу свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю складає перед радою адвокатів регіону присягу адвоката України наступного змісту:
«Я, (ім’я та прізвище), урочисто присягаю у своїй адвокатській діяльності дотримуватися принципів верховенства права, законності, незалежності та конфіденційності, правил адвокатської етики, чесно і сумлінно забезпечувати право на захист та надавати правничу допомогу відповідно до Конституції України і законів України, з високою відповідальністю виконувати покладені на мене обов’язки, бути вірним присязі».
У даному випадку, як то кажуть, коментарі з оцінкидотримання присяги адвокатом Пєтуховим Х.Х , а також етичних та правових норм взагалі зайві. Але дуже цікаво яку оцінку діям колеги нададуть у Раді адвокатів Дніпропетровської області.
Цілком зрозуміло, що у зв’язку з вищевикладеним виникає ціла низка питань, сумнівів, підозр які можуть розвіяти виключно уповноважені державні органи. До них автор і звернувся…
ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ТА ДОДАТКОВОГО АНАЛІЗУ ВИЩЕНАВЕДЕНОЇ ІНФОРМАЦІЇ БУЛО НАДІСЛАНО ВІДПОВІДНИЙ ЖУРНАЛІСТСЬКИЙ ЗАПИТ ДО МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
І тут почалося найцікавіше.
Усе в нашому випадку начебто просто: офіційне оформлення трудових відносин без фактичного виконання трудових обов’язків таким працівником спотворює саму мету бронювання, що перешкоджає якісній мобілізації та підриває обороноздатність нашої держави та безпосередньо впливає на її безпеку, особливо під час дії режиму воєнного стану.
Оскільки існує підозра, що такий факт скоріш за все є лише одним з багатьох можливих зловживань з боку підприємств, визнаних критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, виникла впевненість в тому, що компетентні державні органи миттєво перевірять викладену інформацію і припинять протиправну діяльність з підриву обороноздатності держави у разі її підтвердження. Але як кажуть «не тут було».
І хоч відповідь на запит таки надійша, але за принципом…
«НА ГОРОДІ БУЗИНА, А В КИЄВІ ДЯДЬКО»
Прикриваючи свою бездіяльність, в даному випадку нічим не обґрунтованим посиланням на статтю 19 Конституції України в якій визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, Мінекономіки перевірку проводити відмовилося. Чи не нагадує вам ця безглузда відмовка відоме прислів’я: «на городі бузина, а в Києві дядько»?!
Цікаво,а на які підстави не шановані чиновники посилаються та в межах яких повноважень, передбачених Конституцією та законами України,вони діють у випадках отримання ними багатомільйонних хабарів, та при спробах заволодіння державними, тобто народними коштами та в інших протиправних діях. Мабуть, знову без бузини ну ніяк?!
Звичайно ж не обійшлося від такої, що стала традиційною, пропозиції звернутися до суду, де в ряді випадків сидять такі ж шанувальники закону. І взагалі, навіщо Україні така кількість нікчемних чиновників, якщо все одно необхідно звертатися до суду? А може краще таких чиновників позбавляти відстрочки та відправляти до лав збройних сил – хоч яка там з них користь, хіба що шкоди менше.
НАСТУПНИЙ ДБАЙЛИВЕЦЬ ЗАКОННОСТІ ТА ОБОРОНОЗДАТНОСТІ ДЕРЖАВИ – ДЕПАРТАМЕНТ МОБІЛІЗАЦІЇ МІНІСТЕРСТВА ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Він умив руки відписавшись, що «керівники органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій відповідають за включення військовозобов’язаних працівників до списків, а також за відповідність облікових даних військовозобов’язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам». А за те що реально працюють, чи перебувають у фіктивних трудових відносинах вони не відповідають – дуже зручна позиція і з точки зору виправдання бездіяльності і з точки зору отримання хабарів за те що не бачать порушень.
АПОФЕОЗОМ БЕЗДІЯЛЬНОСТІ, НЕКОМПЕТЕНТНОСТІ, А МОЖЛИВО І ЧОГОСЬ БІЛЬШ НЕГІДНОГО Є ВІДПИСКА, НАДАНА ДЕПАРТАМЕНТОМ З ПИТАНЬ ПРАЦІ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ПРАЦІ (далі Держпраці).
Уважно вивчивши відповідь на поставлені під час журналістського розслідування питання, складається думка про те, що Держпраці з невідомих причин підтримує зазначені зловживання, або умисно підриває обороноздатність держави, що є кримінальним злочином. Висновки що підтверджують найгірші підозри зроблено на підставі наступного.
Обов`язкомДержпраціє здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.
До того ж, Урядом прийнято рішення, що за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів контролю на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Тобто, в нашому випадку, за наявності загрози забезпечення безпеки держави протягом періоду воєнного стану дозволяється здійснення позапланових заходів контролю на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах. В наведеному прикладі таким в центральних органах виконавчої влади є Держпраці.
Підставою для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Знову ж необхідно підкреслити словосполучення «безпека держави».
Ось тут наступає з одного боку найцікавіше, а з іншого найогидніше. У проведенні заходів державного нагляду (контролю) було відмовлено у зв’язку з тим, що в зверненні не зазначено про те, що порушено права журналіста – автора відповідного розслідування, що визначені законодавством про працю.
Необхідно звернути увагу на те, що діючим законодавством України не передбачена така причина відмови у проведенні заходів державного нагляду (контролю), тим більш, що в зверненні була акцентована увага саме на можливих зловживаннях, що спричиняють шкоду безпеці держави.
…Таким чином, на законодавчому рівні підкреслено зв`язок між такими категоріями, як безпека держави та мобілізація, не бачити такі очевидні та доступні до розуміння речі високопосадовцям Держпраці не можливо.
В зв`язку з цим можна дійти до висновку, що у діях директора департаменту з питань праці Державної служби України з питань праці Володимира Гончарука присутній як мінімум факт порушення ст. 36. ЗУ Про державну службу «Присяга державного службовця», як максимум є склад кримінального злочину.
Явно виражене небажання згаданих чиновників розібратися з ситуацією, що склалася, і пролити світло на події, що відбуваються, наштовхує на думку про те, що під їх наглядом ціла ферма подібних «пєтушков» ховається від мобілізаціїі є для них джерелом золотих яєць.
Ставлячись з глибокою повагою до чиновників, які витратили час і сили на те, щоб пояснити «неосвіченому» громадянину неможливість проведення перевірки з метою встановлення істини та припинення можливих правопорушень, наводжу список осіб із зазначенням їхніх посад, які брали участь у наведеному дійстві, Батьківщина повинна знати своїх героїв:
— заступник Міністра ЕкономікиУкраїни Віталій КІНДРАТІВ
— директор Департаменту з питань праці Державної служби України з питань праці Володимир ГОНЧАРУК
— директор Департаменту мобілізації Міністерства оборони України полковник Вадим ЖУРАКОВСЬКИЙ.
Чесно і об’єктивно відповідаючи на питання, поставлене на початку публікації, необхідно зазначити, що поки вказані вище громадяни займають свої посади, Україні буде вкрай складно досягти справедливого миру в цій війні.
Володимир ДОН, член НСЖУ.
P.S. В наведеному вище розслідуванні залишились не повною мірою розкритими два дуже важливих, на наш погляд, питання.
— Чи розглянутий Кваліфікаційно-дисциплінарною комісією адвокатури Дніпропетровської області та Радою адвокатів Дніпропетровської області наведений в статті випадок з адвокатом «Пєтуховим» і які висновки по ньому зроблені?
— Які заходи дисциплінарного характеру застосовані до вище названих організаторів відписок щодо запиту журналіста, які унеможливлюють вирішення вкрай болючої проблеми державної безпеки проведення ефективної і справедливої мобілізації під час військових дій.
Чекаємо відповіді на ці вкрай важливі для України питання. Існуюче свавілля в мобілізаційних питаннях вимагає найскорішого усунення.
(Цей глибоко доказовий, професійна викладений матеріал журналістом з юридичною освітою саме через свою доказовість та численні посилання на відповідні закони дещо ускладнений при ознайомленні юридично не підготовленим читачем. Тому ми максимально скоротили численні посилання на закони. А у повному обсязі з ним можна ознайомитись за цим посиланням: https://yvu.com.ua/ або https://www.facebook. com/share/ p/ SNyZopa9ngJTmnnq/?mibextid=WC7FNe).