
На юридичну гарячу лінію для журналістів та медіа надходять запитання не лише локального, а й загального характеру. Немало з них – за зверненнями через мережу Центрів журналістської солідарності НСЖУ. Оприлюднюємо відповіді фахівців на ті з них, які цікавлять багатьох медійників.
«Журналіст, який є ФОПом 3-ї групи, здійснював діяльність згідно з КВЕДами, подавав звітність і сплачував податки. Наразі його мобілізовано. Просимо роз’яснити, які дії він має виконати після мобілізації, чи потрібно повідомляти податкову службу, з якого часу він може не сплачувати податки й не подавати звітність.
Також просимо порадити, як правильно вчинити з авансом, отриманим за роботу над журналістським матеріалом, оскільки через мобілізацію журналіст не зможе виконати договірні зобов’язання перед замовником».
На запитання відповідає юрист Даніл Сербін, IBC Legal Services.

Згідно із пунктом 25 Закону №4505, Самозайняті особи (фізичні особи – підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність), які мали або не мали найманих працівників, призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов’язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, під час особливого періоду, визначеного Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, або за контрактом, на весь період їхньої військової служби (з першого числа місяця, в якому особу призвано на військову службу або в якому з особою укладено контракт, але не раніше 24 лютого 2022 року, до останнього дня місяця, в якому особу демобілізовано (звільнено з військової служби) звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб відповідно до розділу IV цього Кодексу, звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку відповідно до глави 1 розділу XIV цього Кодексу, а також звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання звітності з військового збору у складі податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб або єдиного податку відповідно до пункту 16-1 цього підрозділу.
Підставою для такого звільнення є відомості, отримані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби) самозайнятої особи.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань національної безпеки у воєнній сфері, сферах оборони і військового будівництва у мирний час та особливий період, надає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронній формі відомості з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
У разі відсутності в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів або неотримання центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, відомостей про дату мобілізації, укладення контракту, демобілізації (звільнення з військової служби) самозайнятої особи (фізичної особи – підприємця, особи, яка провадять незалежну професійну діяльність), така особа має право подати заяву та копію військового квитка або копію іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, копію контракту.
Процедури звільнення від сплати податків, зборів, ненарахування податків, зборів, списання штрафних (фінансових) санкцій, пені, відновлення реєстрації як платника єдиного податку, подання звітності, сплати та звільнення від відповідальності застосовуються до самозайнятих осіб, які подали заяву та відповідні документи до контролюючого органу відповідно до цього пункту.
Отже, якщо податкова служба отримала відомості про мобілізацію або контракт автоматично з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, повідомляти її додатково не потрібно, адже всі процедури звільнення в такому випадку застосовуються без подання будь-яких документів чи заяв.
У разі відсутності таких відомостей ФОП зобов’язаний подати заяву та підтвердні документи самостійно. Подання такої заяви є необхідним для уникнення подальшого нарахування податків, штрафів чи пені, а також для скасування вже нарахованих сум. З моменту, коли податкова отримає відомості або документи про мобілізацію, підприємець офіційно звільняється від виконання податкових зобов’язань.
З якого часу не сплачувати податки і за який період вже не подавати звіти? Звільнення від сплати податків і подання звітності застосовується з першого числа місяця, в якому особу призвано на військову службу або укладено контракт, але не раніше 24 лютого 2022 року, і діє до останнього дня місяця, в якому особу демобілізовано або звільнено з військової служби.
Починаючи з цього моменту, ФОП не нараховує та не сплачує авансові внески з єдиного податку та військового збору, а також не подає звітність за ці податкові періоди. Якщо контролюючий орган уже нарахував такі внески чи застосував штрафи, усі вони підлягають скасуванню (анулюванню) з урахуванням строку позовної давності.
Як правильно вчинити з авансом, отриманим за роботу над журналістським матеріалом? Підставою для неможливості виконання договору є обставини непереборної сили, пов’язані з мобілізацією особи, що підтверджуються відповідними офіційними документами. До таких документів можуть належати мобілізаційне розпорядження, видане територіальним центром комплектування та соціальної підтримки, або довідка за формою №5, що підтверджує проходження військової служби у певній військовій частині. Зазначені документи доцільно надати контрагенту як доказ неможливості виконання умов договору з об’єктивних причин.
У такому випадку сторони мають право укласти додаткову угоду про розірвання договору у зв’язку з виникненням обставин, які унеможливлюють його виконання. Відповідно до цієї угоди здійснюється повернення отриманого авансу контрагенту. Повернення коштів може бути проведене дистанційно, через банківський застосунок або інтернет-банкінг, без необхідності відвідування банківської установи. У платіжному документі необхідно обов’язково зазначити призначення платежу: «Повернення коштів згідно з додатковою угодою від [дата] № [номер]».

Нагадуємо, для журналістів працює безкоштовна гаряча лінія юридичної допомоги НСЖУ. Українські медійники та медійниці можуть отримати консультації від висококваліфікованих фахівців юридичної компанії «IBC LEGAL SERVICES» – адвокатів та юристів із великим досвідом.
Ми гарантуємо:
● повну конфіденційність;
● професійну, кваліфіковану допомогу;
● якісну та швидку відповідь на поставлене питання;
Для звернення необхідно заповнити спеціальну форму: http://surl.li/evrmg.
Сервіс є повністю безкоштовним і доступним із будь-якого регіону чи країни. Зауважимо, юридична гаряча лінія працює під егідою мережі Центрів журналістської солідарності НСЖУ за підтримки ЮНЕСКО та Міжнародної і Європейської федерацій журналістів.
Дніпропетровська обласна організація Національної спілки журналістів