20 листопада 2013 року у прес-клубі Дніпропетровської обласної організації НСЖУ відбулось чергове засідання на тему: «Система гарантування вкладів: переваги і можливості для вкладників і банків», за участю представників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Українського освітнього центру реформ, Управління Національного банку в Дніпропетровській області та проекту USAID (Агенство США з міжнародного розвитку).
Як розповіла Ірина Мовчан, президент Українського освітнього центру реформ, заступник голови Координаційної ради Громадської ініціативи «Національна мережа фінансової просвіти», Дніпропетровськ – це вже сьоме місто, де пройшли подібні заходи, спрямовані, в першу чергу, на підвищення рівня фінансової грамотності населення в контексті гарантування банківських вкладів, розвитку культури заощаджень. «Сьогодні спільно з вами ми б хотіли розпочати суспільний діалог заради добробуту з питань фінансової просвіти населення. З 2012 року в Україні впроваджується курс фінансової грамотності. У 86 школах був він впроваджений у 2012 році, у 2013 році вже понад 500 шкіл України погодились проводити цей навчальний курс, з яких 75 – у Дніпропетровській області», – додала Ірина Мовчан.

Заступник директора-розпорядника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Андрій Оленчик зауважив, що для населення дуже важливо розуміти принципи функціонування системи гарантування вкладів, що дозволить їм грамотно розпоряджатися своїми коштами. За даними дослідження рівня фінансової обізнаності населення, яке проводилось у 2010 році, 25% відсотків опитаних респондентів були впевнені, що гарантії вкладів в Україні не існує в принципі. На питання, чи не могли б вони пригадати, яка сума граничного відшкодування існувала на той момент, вгадали усього 7 відсотків.
«Недоінформованість – це, в першу чергу, певна недовіра до фінансової системи, банківської системи, до держави в цілому, – переконаний А.Оленчик. – Люди повинні мати достатньо інформації, щоб свідомо приймати ті чи інші рішення, щоб знати, де гарантії існують, а де є певні ризики, які вони повинні свідомо і кваліфіковано брати на себе».
У вересні цього року Фонду гарантування вкладів фізичних осіб виповнилося 15 років. Він був створений у 1998 р. на підставі Указу Президента України «Про заходи щодо захисту прав фізичних осіб – вкладників комерційних банків». Фонд гарантує кожному вкладнику у випадку ліквідації банку відшкодування коштів за його вкладом у розмірі вкладу, включаючи відсотки, на день прийняття Національним банком України рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних і початку процедури виведення банку з ринку, але не більше гарантованої суми відшкодування. Нині ця сума становить 200 000 грн. (у 1998 році – 500 гривень). Її розмір закріплено в Законі України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» і він не може бути зменшений.
За словами Андрія Оленчика, Фонд на сьогодні є дуже надійною установою і володіє достатніми фінансовими ресурсами: «Основне завдання Фонду з моменту його створення і дотепер – захист прав і законних інтересів вкладників банків. За період свого існування Фонд відшкодував витрати 400 тисячам вкладникам 34-х збанкрутілих банків. З цих 34-х банків по 17-ти виплати ще тривають, а по 17-ти вже закінчились, тому що закінчився термін ліквідації – понад 3 роки. Було виплачено близько 1 млрд 800 млн гривень, не отримали виплати десь 34 млн грн. – тобто менше 2% вкладників не скористались своїм правом на відшкодування витрат. Чому? Мабуть тому, що люди з тих чи інших причин протягом трьох років не звернулися до Фонду».
Що стосується Дніпропетровської області, то на даний момент є три банки з тих 17-ти, по яким виплати ще ідуть: це «Прем’єрбанк» – на даний момент вкладниками отримано 97% вкладів, банк «Причорномор’я» – отримано 98,2% від суми, яка належить до виплат, та «Діалогбанк» – отримано 95%.
Відповідаючи на питання, на які саме банки розповсюджуються гарантії Фонду, Андрій Оленчик розповів, що, згідно із законодавством, лише 2 банки України становлять виняток (це «Родовід банк», який не має права працювати з вкладами населення в принципі, та державний Ощадний банк, вклади в якому гарантуються безпосередньо бюджетом), а решта 180 банківських установ є безперечними учасниками Фонду. Кожний новий банк, як тільки він отримує ліцензію і починає працювати на фінансовому ринку, потрапляє в систему Фонду автоматично. Таким чином, в який банк люди б не вклали свої гроші, і що б з цим банком не сталося – вони завжди можуть розраховувати на повернення внеску в межах граничної суми. Є лише невеликий виняток, під гарантію не потрапляють лише окремі види вкладів – приміром, вклади у банківських металах або у формі ощадного сертифіката на пред’явника. Вичерпний перелік таких винятків наведений у статті 26 Закону про систему гарантування вкладів. Також відповідну інформацію повинні обов’язково надавати клієнтам працівники банку.
Ще один момент, на який звернув увагу А.Оленчик: «Раніше, коли ліквідацією банків займався Нацбанк, існував певний мораторій на доступ клієнтів до своїх вкладів, який міг тривати рік чи й більше, поки відбувались всі необхідні процедури. Відколи ліквідацією почав займається сам Фонд, такого часового мораторію вже не існує. І якщо за старою процедурою для початку виплат надавалося аж 60 днів, то сьогодні, згідно з Законом, ми повинні розпочинати виплати не пізніше, ніж через 7 днів після оголошення ліквідації. Це, до речі, вже європейська норма, і Фонд її дотримується».
З часу прийняття восени минулого року Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» була впроваджена нова модель діяльності Фонду, до функцій якого додалася і відповідальність за виведення неплатоспроможних банків з ринку. «За всі роки, якою б не була економічна ситуація в країні, система Фонду ніколи не давала збоїв, – запевняє заступник директора-розпорядника Фонду. – Навіть в пік фінансової кризи, коли багато банків відправлялись на ліквідацію, затримок з відшкодуванням вкладів не було. Не буде їх і надалі, бо окрім того, що Фонд має понад 6 мільярдів власних акумульованих коштів, при потребі у нас є доступ і до кредитної лінії Національного банку та, через Міністерство фінансів, до коштів державного бюджету. Тому скільки б банків і якої величини не виводилося з ринку – ми завжди спроможні забезпечити своєчасне і повне відшкодування вкладів».
Про позитивний вплив системи гарантування вкладів та її вагомий внесок у стабільність фінансової системи країни свідчать наступні дані Фонду – порівняно з 1999 роком: – кількість вкладників в учасниках Фонду зросла у 10 разів до 46,1 млн осіб; – обсяг вкладів зріс більш ніж у 103 рази до 381,3 млрд грн.; – середній розмір вкладу зріс з 806 до 8269,7 грн. Якщо у 2000 році за рахунок вкладів фізичних осіб формувалось 22% зобов`язань, то станом на 01 серпня 2013 року їх питома вага зросла до 40 %, що свідчить про вагоме значення вкладів фізичних осіб в формуванні ресурсної бази банків.

Олена Рогожа, заступник начальника Управління НБУ в Дніпропетровській області, наголосила: «Дніпропетровщина посідає друге місце в Україні за розвиненістю банківської системи. На сьогодні банківські послуги надають 14 банків-юридичних осіб, 12 філій, понад 1400 відділень. Депозитний портфель Дніпропетровської області на 1.11.2013 року складає 57 млрд грн. (у загальнодержавному обсязі це майже 9%, Київ та область – близько 41%, Донецька область – 9,5%). З початку року депозитний портфель зріс на 8%, в основному – за рахунок фізичних осіб. Якщо брати структуру депозитів, то саме частка довгострокових депозитів (від 1 року до 2-х) є превалюючою: на початок 2013 року – 50%, зараз майже 70%. Це дає можливість використовувати банками довгострокові ресурси і реалізовувати різні програми, в тому числі соціальні. Однак, як показує практика, аби зміцнити довіру населення до банківської системи, необхідно знати про діяльність Фонду гарантування. Єфективне впровадження будь-яких кроків в економіці, перетворень можливе лише якщо громадяни України їх розуміють та підтримують».

Про партнерство з Фондом гарантування вкладів фізичних осіб та фінансову підтримку заходів, направлених на підвищення фінансової грамотності українців, розповіли Даніло Круз-ДеПаула, керівник Програми USAID/FINREP-II, та Наталія Бережна, менеджер проектів USAID (Агентство Сполучених штатів з міжнародного розвитку), відділ економічного зростання. Проект FINREP-II направлений на сприяння і допомогу в законодавчих і регуляторних ініціативах (фінансова грамотність, захист інтересів споживачів фінансових послуг тощо), допомогу Україні у сприянні щодо розвитку древативів, особливо з огляду на величезний потенціал України як товаровиробника сільськогосподарської продукції. Агентство вже 20 років надає технічну допомогу Україні в провадженні реформ.

Довідково: Стаття 26. п.4. Закону україни “Про систему гарантування вкладів фізичних осіб”:
Фонд не відшкодовує кошти: 1) передані банку в довірче управління; 2) за вкладом у розмірі менше 10 гривень; 3) за вкладом, підтвердженим ощадним (депозитним) сертифікатом на пред’явника; 4) розміщені на вклад у банку особою, яка була членом спостережної (наглядової) ради, правління (ради директорів), ревізійної комісії банку, якщо з дня її звільнення з посади до дня прийняття Національним банком України рішення про віднесення такого банку до категорії неплатоспроможних не минув один рік; 5) розміщені на вклад у банку особою, яка надавала банку професійні послуги як аудитор, юридичний радник, суб’єкт оціночної діяльності, якщо ці послуги мали безпосередній вплив на виникнення ознак неплатоспроможності банку і якщо з дня припинення надання послуг до дня прийняття Національним банком України рішення про віднесення такого банку до категорії неплатоспроможних не минув один рік; 6) розміщені на вклад власником істотної участі банку; 7) розміщені на вклад особою, яка на індивідуальній основі отримує від банку проценти за вкладом на більш сприятливих договірних умовах, ніж звичайні, або має інші фінансові привілеї від банку; 8) за вкладом у банку, що є предметом застави та забезпечує виконання зобов’язань вкладника перед цим банком, в обсязі таких зобов’язань; 9) за вкладами у філіях іноземних банків.

Учасники прес-клубу:
– Андрій Оленчик, заступник директора-розпорядника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
– Олена Рогожа, заступник начальника Управління НБУ в Дніпропетровській області;
– Даніло Круз-ДеПаула, керівник Програми (USAID/FINREP-II);
– Наталія Бережна, менеджер проектів (фінансовий сектор / пенсійна реформа/ фінансова грамотність) USAID / відділ економічного зростання;
– Ірина Мовчан – президент Українського освітнього центру реформ, заступник голови Координаційної ради Громадської ініціативи «Національна мережа фінансової просвіти».
Контакти:
Наталя Назарова, тел. 744-73-04, 050-919-84-79, 097-575-87-75
Дніпропетровська обласна організація Національної спілки журналістів