Мені 20, і для мого покоління блогери вже стали чимось більшим, ніж просто джерелом розваг. Вони формують наші думки, поведінку, погляди на життя.
На жаль, у контенті деяких українських кумирів молоді все частіше можна побачити меседжі, які підштовхують нас до думок, вигідних росії. Навіть попри те, що україномовного контенту стає більше, російські наративи продовжують зберігатися й поширюватися: від ухилення від мобілізації – до пропаганди дружби з росіянами. Свідомо чи ні, ці блогери стають частиною інформаційної війни.
Про те, що соціальні мережі, особливо TikTok, мають величезний вплив на наше життя, свідчать нещодавні президентські вибори в Румунії. Ультраправий кандидат-блогер Келін Джорджеску, який майже не мав підтримки серед традиційного електорату, несподівано вийшов до другого туру завдяки активній кампанії у TikTok.
Результати першого туру стали шоком для багатьох: Джорджеску, відомий своїми проросійськими висловлюваннями та скептицизмом щодо НАТО, отримав 22,94% голосів. Тоді як чинний прем’єр не зміг навіть пройти до другого туру.
А що бачить в тіктоці українська молодь? Я промоніторила їхніх кумирів і маю невтішні висновки.
Флешмоб «Ухилянт»: інформаційна зброя проти України
Одразу два кумири української молоді: блогери Олександра Волошина (2.8 M слідкувачів) та Паша Бумчик (435 тис.) значаться на сайті “Миротворець”.
Що ж вони там забули?
Їх внесли до бази як ухилянтів і зрадників України. Ці популярні медійні особи не просто покинули країну незаконно, а ще й похизувалися своєю зрадою в соцмережах.
Паша Бумчик, приміром, жартує, що “випадково опинився в Румунії” після втечі через гори.
Блогер, бізнесмен та співак Олександр Волошин заявив, що причиною втечі з країни стала “система, що панує в Україні”.
Один із яскравих прикладів популяризації ухилянства блогер-співак LISOVSKIY. Покинувши Україну, він активно записує музичні ролики з “ухилянтським репом”, які збирають по декілька тисяч переглядів.
Щобільше, в одному з TikTok-відео LISOVSKIY з’явився у великому хутряному капелюсі з радянською символікою – червоною зіркою, що вже сама по собі викликає запитання. У відповідь на критику він заявив, що ця зірка – “Наша, з історії України”. І навіть додав емодзі-сердечко.
Ще один український блогер-зрадник – Мирослав Олешко.
За даними слідства, Олешко залишив країну, використовуючи підроблену довідку військово-лікарської комісії.
Перебуваючи за кордоном, він систематично публікує контент, який дискредитує мобілізацію, і закликає українських чоловіків ухилятися від призову.
‘Корисні” чи “ідіоти”?
Окрім “рідних” ухилянтів, наша молодь також натрапляє на велику кількість пропагандистських роликів, які росія поширює для зриву мобілізації в Україні.
Дослідження Центру протидії дезінформації показало, що, до прикладу, TikTok наразі небезпечніший за Telegram за кількістю поширення російської пропаганди.
За даними дослідження Наді Кельм і Юлії Дукач для Texty.org.ua, російські пропагандисти завели у TikTok понад 2000 бот-акаунтів. Мета – дискредитувати ТЦК і зірвати мобілізацію.
Тиждень активності – і цей хештег уже в трендах: 10 мільйонів переглядів на понад 41 тисячу відео. Як це можливо? Бо працюють потужними ботофермами.
Акаунти російських ботів схожі один на одного: аватарки, де або прапор, або український герб. У профілі – пафосні назви на кшталт “Слава народу”, “Україна – це ми”.
Але контент ворожий, він складається зі сфальсифікованих “жахів” роботи ТЦК.
Для масовості додають купу хештегів: #ценемояукраїна, #тцк, #беззаконня, #народпротитцк тощо…
Але чому українські блогери підтримують усі ці наративи? Що це – проплачене ворогом ІПСО чи ідіотизм “корисних ідіотів”?
Ось думка героя російсько-української війни Олега Симороза: “Спеціально для тих, хто спочатку бігає за трендами, а потім думає головою! Тренд «У – ухилянт» – це цілеспрямована робота російських спецслужб. Зараз основні сили ворога в інформаційній війні кинуті на дискредитацію Збройних Сил та службі у війську. Під це ворогом розробляються та вкидаються в соціальні мережі ретельно підготовлені ІПСО.
Один з яскравих прикладів такої операції – так звана мода та впровадження тренду «Ухилянт». Ворог побачив чітку проблему в єдності українського суспільства у 2022 році та те, що служба в лавах ЗСУ викликає повагу серед населення, а от ті, хто ухиляються від служби, тих в суспільстві різко засуджували. І це стало реальною проблемою для ворога. Тоді у ФСБ спільно з ГРУ розробили ряд інформаційних заходів, які були спрямовані на зміну настроїв в українському суспільстві, задля розʼєднання народу.
На жаль, свою роль тут зіграла і українська влада, яка не реагувала адекватно на проблеми в мобілізаційній роботі, що розвинуло прірву між військовими та цивільними, цим звісно ж скористався ворог.
За основу ворог взяв те, як ставляться до тих, хто не бажає захищати країну, тікає та купує липові довідки. Російські спецслужби вирішили перевести це на жарт та вбити в молоді незміцнілі розуми, що це нормально, це навіть прикольно. Паралельно вкидувались примітивні та дешеві меседжі «це війна політиків», «я хочу жити» та інші…
…В результаті ця гидота зараз гуляє в соціальних мереж. Звісно додалися ті, хто купився на цю «моду» та через власний ідіотизм працював на інформаційну компанію ворога, так, це той випадок, коли корисні ідіоти дуже допомогли…”, – написав Симороз на свої сторінці у ФБ.
Не ухилянством єдиним
Справжнім шоком для українців стала “спільна заява” українських топблогерів, які закликали до перемовин із росіянами.
Олександр Волошин (2.8 млн), Владислава Роговенко (129 тис.), Юлія Вербинець (Верба) (2,1 млн), Міла Бараєва (216 тис.), Єва Коршик (246 тис.), Анастасія Туркот (Настя Умка) (616 тис.) – усі ці блогери після влучання в лікарню “Охматдит” висловились про одне – треба починати перемовини з росією.
“Ну, скільки це триватиме? Моїй агресії немає меж. Я ненавиджу владу з обох боків” – Влада Роговенко вважає, що винуваті обидві країни.
“Мені здається, всі вже так за*лися, що нікому не треба кордони 1991 року. Всі люди хочуть мир, спокій і просто жити” – заявила Настя Умка.
До того ж інфлюєнсерка припустила, що удар по дитячій лікарні був спровокований тим, що там… перебували військові.
“Світ бачить, і нічого не робить. Нашу країну обкрадає наша ж влада. Гинуть діточки і люди. Руйнуються долі і життя. Плани і мрії” – Юлія Верба взагалі звинувачує в трагедії українську владу і корупцію, а не путіна.
“Ми не стверджуємо, що всі ці інфлюенсери отримали кошти від росіян і стовідсотково є прокремлівськими агентами (є ж іще фактор корисних ідіотів), але те, що своїми закликами на багатотисячну авдиторію вони допомагають російській пропаганді – це факт. До того ж роблять вони це не вперше”, – прокоментували заклик блогерів фактчекери з відомої фактчекінгової групи “По той бік новин”.
І дійсно, роблять вони це не вперше. Деякі з цих блогерів відзначилися неприпустимою поведінкою ще до повномасштабного вторгнення.
До прикладу, у 2021 році в День пам’яті жертв Голодомору популярний блогер Олександр Заліско організував гучну вечірку у свій день народження в Будинку вчених у Львові. Подія, оформлена у розважальному стилі з еротичними танцями, конкурсами та ігровими батогами.
Громадськість засудила святкування в день, коли країна вшановує пам’ять мільйонів жертв Голодомору, називаючи його проявом зневаги до національної трагедії. Ведучий вечірки Володимир Остапчук опублікував фотографію пишного бенкету з жартом “голодна туса”.
Безвідповідальні
Багато хто із топблогерів встиг також окремо засвітитись у гучних скандалах.
Так, Тетяна Коряк, відома як блогерка “Корячка” (1,1 млн підписників), опинилася у центрі скандалу через свої висловлювання про війну в Україні та українських військових. У своїх Instagram-сторіз вона заявила, що війна є “брудними політичними іграми” і що вона, якби була чоловіком, не брала б до рук зброю.
Ситуацію загострили її коментарі про Збройні сили України. Коряк назвала нових мобілізованих військових “м’ясом” і висловила думку, що українські захисники “не мають шансів” у війні, вважаючи це “геноцидом народу”.
З часом блогерка виправдовувалась за свої промови, але слово, як кажуть, не горобець.
Ще одна неодноразова фігурантка скандалів Анна Алхім (73.2 тис. підписників). Блогерка з Дніпропетровщини активно просуває російський контент, зокрема серіали та виконавців.
Скандальні відео Алхім із танцями під російськомовні пісні постійно з’являються у її соціальних мережах. Одним із найрезонансніших стало відео, зняте у Хмельницькому на тлі меморіалу загиблим українським воїнам. На ньому блогерка кружляє під снігом, сміючись і танцюючи під російську пісню. На критику у відповідь вона заявила, що відео нібито “не про загиблих”, і звинуватила користувачів у надмірній увазі до її поведінки.
Окрім того, її необережне поводження з інформацією могло спричинити серйозні наслідки. Після того, як вона опублікувала сторіз про переповнену лікарню в Дніпрі, росія завдала удару по об’єкту.
Акторка і блогерка з Дніпра Ліза Василенко стала кумиром української молоді після успішного дебюту в серіалі «Школа».
Але з початком війни Ліза обрала шлях мовчання щодо агресії росії, хоча сама з регіону, який потерпає від постійних обстрілів. Вона радо демонструє стосунки з російським репером Моргенштерном, який раніше висловлювався зневажливо щодо України. Моргенштерн, зі свого боку, також уникає активного коментування війни, хоча спочатку критикував дії Кремля.
Своєю поведінкою Ліза нормалізує “дружбу” та “любов” із ворогом, у такий спосіб поширюючи кремлівські наративи про “один народ”.
Саша Бо та Юлія Верба – ще одні популярні українські блогерки (із 1,7 млн та 2,1 млн підписників відповідно).
Саша Бо, реагуючи на питання, чому війна більше не з’являється у її блозі, заявила: “Ви би хотіли втрачати свою роботу через фотографію з поля бою, яка є і так в усіх пабліках?”.
Юлія Верба на початку війни активно висвітлювала свою допомогу переселенцям і волонтерську діяльність, але нині її профіль переважно наповнений рекламою та особистими історіями, без жодних згадок про війну (окрім заклику до перемовин – авт.).
“Блогери-пох*їсти вкрай бісять. У тебе є величезний інструмент для закриття зборів або хоча б ДОПОМОГИ РЕПОСТАМИ, натомість ти викладаєш всіляку х*ю про свої тренування-манікюри-собак-коктейлі-ранки-заходи і НІ СЛОВА про війну. Як так можна? Чому ти живеш в паралельному світі? Такий світ призводить до умовної Бучі і Бородянки, і ще купи міст, які на своїй шкурі сповна відчули, що таке окупація”, – написала на своїй сторінці у фейсбуці волонтерка, головна тренерка “Ігр Героїв” Юлія Коваль.
Нам є ким пишатися
Саме тому хочеться низько вклонитися блогерам, які сьогодні обрали не славу і гроші, а захист Батьківщини.
Серед них:
- Олексій Шкробинець (Тайлер Андерсон): блогер YouTube-каналу Geek Journal (365 тис. підписників), відомий своїми оглядами фільмів. У квітні 2024 року добровільно мобілізувався до лав Збройних Сил України.
- В’ячеслав Перепелиця (ArmorSmith): автор YouTube-каналів World of armor (239 тис. підписників) і How to make armor (111 тис. підписників). Приєднався до Десантно-штурмових військ у 2023 році.
- Остап Українець: письменник і блогер, автор YouTube-каналу Твоя підпільна гуманітарка (173 тис. підписників). Мобілізувався до лав Збройних Сил України, зазначивши, що весь чоловічий склад каналу тепер у війську.
- Євген Лір: письменник і блогер, співавтор каналу Твоя підпільна гуманітарка. У 2024 році вступив до лав Сил оборони, попередньо займаючись волонтерською діяльністю.
- Антон Мартинов: засновник видавництва Лабораторія та книжкового дистриб’ютора Лібраріус. У травні 2024 року отримав повістку і мобілізувався до ЗСУ, підкресливши важливість прикладу для сина.
- Станіслав Асєєв: журналіст, письменник, блогер і колишній полонений окупантів. Став до лав піхоти, де у травні 2024 року на передовій отримав поранення.
- Святий Агностик: блогер YouTube-каналу ROZETKA (170 тис. підписників), відомий технічними оглядами та «Мілітарними новинами». У квітні 2024 року добровільно мобілізувався до лав Збройних Сил.
Героям слава!
Єва АВРАМЕНКО.
Матеріал створений за участю CFI, Agence française de développement médias, як частина Hub Bucharest Project за підтримки Міністерства закордонних справ Франції.