З початку червня у Дніпропетровську зросла вартість проїзду в маршрутних таксі та автобусах. Громадські активісти виявляють все більше фактів, які свідчать про порушення законодавства щодо підвищення цін. Про перші результати громадського контролю місцевої влади у транспортній сфері та про наступні кроки активістів говорили 16 червня 2014 року у прес-клубі ДОО НСЖУ учасники прес-конференції.
«Тарифи на проїзд у громадському транспорті, які сьогодні діють у Дніпропетровську, були прийняті з порушенням норм чинного законодавства і без урахування громадської думки, – стверджує голова Дніпропетровської обласної громадської організації «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики» Олексій Літвінов. – У Дніпропетровську вже близько 20 громадських організацій об’єднали свої зусилля задля контролю транспортної сфери. Ми наполягаємо на тому, що ті тарифи, які ми отримали, повинні бути відмінені».
У Дніпропетровську на сьогодні діє транспортна мережа, яка була затверджена у 2011 році після проведених реформ. За інформацією департаменту транспорту і зв’язку Дніпропетровської міськради вулицями міста курсують 279 трамваїв, місткістю 120 осіб, 124 тролейбуси, які можуть перевозити по 110 пасажирів, та 1890 автобусів (разом середні автобуси, що вміщують 25-45 чоловік, та мікроавтобуси на 18-25 осіб). Загальна пасажиромісткість комунального електротранспорту – понад 47 тисяч осіб. Маршрутних таксі – майже вдвічі більше, близько 90 тисяч. Середній вік Дніпропетровських трамваїв – 29 років, тролейбусів – 19, автобусів – понад 5 років (деякі майже нові, а деякі були придбані досить давно).
«На наше питання «Що можуть надати перевізники на підтвердження необхідності підвищення тарифів?» у департаменті транспорту та зв’язку Дніпропетровської міської ради нам відповіли, що ті 24 транспортні підприємства, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах, не належать до комунальної власності і, відповідно, не надають інформацію про свою господарську діяльність. Виходить, ніхто не знає, скільки людей працює у підприємців-перевізників, які податки сплачуються, яка мінімальна або середня заробітна плата та ще чимало інших запитань стосовно чинників, які впливають на вартість нашого проїзду. Станом на 01 січня 2014 року загальні непокриті збитки міського автотранспорту з урахуванням минулих років складають 63,5 млн гривень. Тобто, певним чином йде знищення міської автотранспортної мережі і передача певних неконкурентних переваг маршрутним таксі, – зазначив Олексій Літвінов. – Сьогодні тролейбуси та трамваї не можуть конкурувати з маршрутними таксі. Страйк власників маршруток спричинить транспортний колапс у місті. Це і є той аргумент, яким апелюють перевізники».
Експерт порушив і питання якості перевезення пасажирів, облаштування зупинок обслуговування пільгових категорій населення. «Для відшкодування витрат на перевезення пільгових категорій населення з бюджету виділяються субвенції. Так, за 2011 рік було відшкодовано 50 млн грн., за 2012-й – 58,5 млн грн., майже 50 млн гривень – у 2013-му. Оскільки відшкодування виплачується лише за перевезення комунальним транспортом, то перевізники аргументують збільшення тарифів саме тим, що їм не відшкодовують за перевезення пільговиків. Тут варто зазначити, що, посилаючись на офіційні звіти, у міському електротранспорті частка пасажирів, які оплачують проїзд, складає 35%, відповідно пільговиків – 65%. Цифра абсолютно реальна, – погоджується Олексій Літвінов і додає: – Підприємці-перевізники ж звітують про 40% людей, які платять, і 60% – пільговики!»
«Викликають сумніви і звітні цифри про наповнюваність маршруток: на одних маршрутах – нібито усього 25 % від кількості місць для сидіння, на інших – на 50-60%… Хоча ми також користуємось послугами маршрутних таксі, і бачимо, у яких умовах доводиться їздити. І коефіцієнт наповнюваності насправді перевищує одиницю», – запевняє керівник «Дніпропетровського координаційно-експертного центру з питань регуляторної політики». За його словами, коригувальне обстеження пасажипотоку, що входить до завдань департаменту транспорту, востаннє проводилось ще у 2004 році.
Михайло Крапивко, голова правління Дніпропетровського територіального відділення «Спілки аудиторів України» звернув увагу на очевидні порушення у сфері транспортного обслуговування: «Говорячи про необхідність підвищення тарифів, зазвичай посилаються на витрати. У нашому випадку про доходи замовчують. Перше, на що ми звернули увагу, – це те, що заміри наповнюваності маршруток здійснюються на кінцевих зупинках, тобто не враховується підсадка. Друге – це облік виручки. Придбавши той чи інший товар або послугу клієнт платить гроші і отримує документ, який підтверджує факт розрахунку. У сфері транспортних послуг перевізників як правило ми не маємо ніякого фіскального документа. Той квиток, який іноді на вимогу пасажира водій все ж таки видає, не містить ані назву підприємства-перевізника, ані номер маршруту, більше того, серія та номер квитка взагалі нанесені друкарським методом, а не нумератором. У будь-якому разі це простий папірець, оскільки окрім Міністерства транспорту та зв’язку України ніяких реквізитів не вказано. Навіть довести, що це місто Дніпропетровськ, неможливо. І таке ставлення до документів, які підтверджують виручку, свідчить про те, що об’єм виручки не контролюється».
Встановлення реєстраторів розрахункових операцій у громадському транспорті, переконаний Михайло Крапивко, дозволить розірвати зв’язок «водій-пасажир» і контролювати доходи перевізників: «Говорити про адекватність тарифу, не маючи при цьому достовірної інформації про виручку, неможливо, адже на етапі «пасажир-водій» роботодавець може контролювати водія лише за кількістю непроданих квитків; другий етап – сам перевізник, якого щодо виручки вже ніхто не проконтролює. Таким чином і виникає величезна «дірка», і реальний тариф може складати і 6 гривень, і 2 гривні. А обліку перевезення пільгових категорій пасажирів тут взагалі ніякого не існує! Що можна зробити, щоб покращити ситуацію? Перш за все потрібно налагодити облік виручки. Зараз вже Мінтранс виступив з ініціативою обладнати усі види громадського транспорту реєстраторами розрахункових операцій. Переконаний, такий підхід допоможе вирішити і питання легалізації доходів перевізників, і обліку перевезення пільгових категорій пасажирів».
Про ініціативи громадських активістів розповів Максим Дорофєєв, перший заступник голови Дніпропетровської обласної організації ВО «Свобода»: «Зараз наші волонтери моніторять перевізників – сідають в маршрутку і фіксують усі порушення. Потім за відео та фотоматеріалами ми підготуємо звіт і оприлюднимо його. 10 червня ми ініціювали зібрання людей під стінами міської ради, щоб озвучити позицію громадських організацій, місцян щодо підвищення цін на проїзд. Будь-які зміни тарифів повинні бути обґрунтованими». Також Максим Дорофєєв анонсував на 17 червня чергову акцію протесту і закликав громадян не бути байдужими, прийти і висловити свою позицію стосовно збільшення вартості проїзду у Дніпропетровському міському транспорті, а також задати представникам влади питання щодо якості та безпеки перевезення пасажирів.
Зараз небайдужі громадяни спільно зі співробітниками ДАІ контролюють якість перевезень, фіксують на фото та відео кількість пасажирів у маршрутних таксі. Громадські організації у свою чергу надсилають всі можливі скарги та звернення до органів місцевої влади.
«По-перше, ми направили скарги до обласної прокуратури та до міської, до держпідприємництва, до Дніпропетровської обласної облдержадміністрації, – додав Олексій Андреєв, заступник голови Дніпропетровської обласної громадської організації «Народний контроль». – Коаліція наших організацій склала письмову петицію про перегляд ціни на проїзд у Дніпропетровських маршрутках та розмістила її на сайті Аvaaz.org, щоб завдяки інтернет-мережі зібрати підписи. В цій петиції викладені вимоги до Дніпропетровського міського голови відмінити Рішення виконавчого комітету від 21.05.2014р, зобов’язати департамент транспорту та зв’язку міськради належним чином сформувати підстави для підвищення вартості проїзду та провести громадське обговорення рішення, а також оприлюднити усі розрахунки собівартості послуг перевізників, інформацію про пасажиропотік, розмір виручки, інформацію паспорту усіх маршрутів міста».
За тиждень петицію підписали близько 500 чоловік. Автори звернення планують зібрати 1000 підписів і передати його до міськвиконкому. Окрім цього громадські організації ініціюють проведення громадських слухань, які передбачені статутом територіальної громади міста. Для цього необхідно мати 250 підписів мешканців Дніпропетровська.
Підвищення тарифів на проїзд у маршрутних таксі – це суттєвий удар по добробуту громадян. Тому якщо зростає ціна, то повинна покращуватися і якість наданих послуг. А цього, на жаль, ми не відчуваємо…
* * *
Учасники прес-конференції:
– Олексій Літвінов, голова Дніпропетровської обласної громадської організації «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики»;
– Максим Дорофєєв, перший заступник голови Дніпропетровської обласної організації ВО «Свобода»;
– Михайло Крапивко, голова правління Дніпропетровського територіального відділення «Спілки аудиторів України»;
– Олексій Андреєв, заступник голови Дніпропетровської обласної громадської організації «Народний контроль».