Як вплине одна з найбільш резонансних подій на медіаринку – продаж «Українського медіахолдингу» – на подальший розвиток ринку, позиції ключових гравців та свободу слова загалом? Думки експертів щодо цих питань зібрала «Телекритика». Фахівці відзначають: угода такого рівня є свідченням високого професіоналізму та авторитету менеджерів УМХ. Водночас наступним кроком може бути придбання групою Сергія Курченка (нового власника УМХ) великого телевізійного холдингу. Медіаринку експерти прогнозують сплеск активності, зміни власників та серйозні фінансові вливання, зокрема, в інтернет-журналістику, яка поки що залишається непідконтрольною.
На думку голови Національної спілки журналістів України Олега Наливайка, купівля УМХ групою Сергія Курченка свідчить про наближення президентських виборів і про те, «що Борис Ложкін зі своєю командою створив високоліквідний медіаактив і підтвердив свою ж тезу, що медіа є ефективним бізнесом…» Важливо, за словами Олега Наливайка, що завершення угоди відбулося публічно і відкрито.
– Нас чекають ще факти придбання бізнесменами медіаактивів у політичних інтересах як влади, в основному, так і опозиції, і це дуже погано. Адже виборчі перегони рано чи пізно завершуються. Очікую появу медіапроектів «з нуля», орієнтованих на вибори, і нових проектів, які створять власники, менеджери, журналісти проданих зараз каналів, газет, журналів, – прогнозує Олег Наливайко.
В той же час голова НСЖУ очікує погіршення стану свободи слова, збільшення піару, пропаганди, маніпулювання громадською думкою.
– Стримувальним фактором буде громадська активність журналістів. На цей виклик мають значно активізуватися громадські медійні організації, медіаюристи. Треба вимагати від власників укладання редакційних статутів, договорів, створення або активізацію первинних осередків НСЖУ і НМПУ. Разом із тим, необхідно створювати умови для медіабізнесу, щоб нові власники зрозуміли: крім невдячної політики, це ще й успішний бізнес, – зазначає він.
За прогнозами голови НСЖУ щодо конфігурації медіаринку, до 2014 року мають посилитися вже наявні медіахолдинги, а також з’являться нові проекти з відомими журналістами та активізуються проекти з грантовою підтримкою.
– Високі рейтинги й наклади видань УМХ забезпечував вимогливий і розумний читач. Він моментально відреагує на штучні зміни в редакційній політиці. Чомусь багато новітніх медіавласників вважають, що читача або глядача вони купують разом із брендом видання, як колись села з кріпаками. Це не так.
За його словами, на доходи журналістів, інвестиції у старі й нові проекти придбання УМХ вплине позитивно. Але наголошує, що редакційна політика, рейтинг і рекламні доходи – це ланки одного ланцюга. Тож різкі зміни в редакційній політиці відразу позначаться на рейтингу і доходах. Утім в ситуації з УМХ цього, імовірно, не буде завдяки професійності команди.
Щодо позицій ключових гравців медіаринку Віктора Пінчука, Дмитра Фірташа та Ігоря Коломойського, то, на думку Олега Наливайка, їхні групи є самодостатніми, тож придбання УМХ на них не вплине.
– Тим більше, що в названих групах головний актив – телебачення, якого практично немає в УМХ. Але як кажуть: «Апетит приходить під час їжі». Тому майбутній УМХ може прирости і телебаченням за рахунок уже наявних гравців. Судячи з усього, пан Курченко вміє робити пропозиції, від яких не відмовляються, – коментує Олег Ігорович.
Дніпропетровська обласна організація Національної спілки журналістів