Виборча кампанія – це найбільш вдалий час для того, щоб писати про політиків. І вони – мовчатимуть. Бо, відповідно до міжнародних стандартів, на час виборів політики мають бути більш терпимими до критики в ЗМІ, оскільки їх участь у кампанії – добровільна.
Ці та інші особливості роботи засобів масової інформації під час президентських виборів обговорювалися під час семінару «Правовий статус ЗМІ у виборчих кампаніях 2014 року».
Семінар організований Інститутом розвитку регіональної преси для журналістів із різних регіонів України та проходив 11 і 12 березня. Настанови журналістам давали медіа-юристи ІРРП Людмила Панкратова й Олександр Бурмагін.
Під час виборчої кампанії ЗМІ повинні дотримуватися принципу свободи політичної дискусії, повідомляти про те, що становить суспільний інтерес, оприлюднювати думки політичних лідерів.
– Навіть недостовірна інформація у виборчий період може бути виправдана, якщо викликає суспільний інтерес, – коментує Людмила Панкратова.
Але, як радять юристи, ЗМІ повинно вміти обґрунтувати, що те чи інше повідомлення – дійсно має суспільну вагу.
Крім цього, захисту підлягає не лише зміст висловлювання, але й форма (саркастична чи карикатурна). Але в її основі має лежати правдивий факт.
– Це вдалий момент, щоб писати правду про політиків правдиву інформацію, ловити всі публічні висловлювання і порівнювати з тим, що вони декларують, – радять медіа-юристи.
Утім, окрім законних прав та обов’язків, ЗМІ мають пам’ятати ще й про моральну відповідальність та дотримуватися етичних принципів.
Основні з них – розмежовувати повідомлення та міркування, не будувати повідомлення на чутках, розуміти, що громадяни мають право на інформацію, поважати презумпцію невинності та право на приватне життя, здобувати інформацію правовими та етичними способами.
Загалом, як коментують медіа-експерти, чинний Закон про вибори Президента (в частині дострокових виборів) обмежує активну агітаційну кампанію 35-ма днями. Тож засобам масової інформації слід чекати, що укладати угоди на розміщення передвиборної агітації кандидати почнуть уже ближче до 20 квітня, не поспішаючи реєструватися зараз. Натомість намагатимуться до цього розміщувати іміджеві матеріали. Але ЗМІ повинні слідкувати за змістом цих матеріалів, розмежовувати агітацію й інформацію.
Інтернет-виданням також слід звертати увагу на коментарі. Ті, що містять відверту агітацію чи навпаки – принижують чиюсь честь і гідність, краще видаляти.
Дніпропетровська обласна організація Національної спілки журналістів