15 листопада 2012 року, саме в міжнародний день відмови від куріння, у прес-клубі Дніпропетровської обласної організації НСЖУ відбулось чергове засідання на тему: «Тютюнові вироби: нові умови продажу – без реклами та стимулів».
З 16 вересня 2012 року в Україні набрав чинності закон, який заборонив рекламу тютюну на телебаченні, радіо і у друкованих ЗМІ, спонсорство і стимулювання продажу тютюнових виробів.
Закон №3778-ІV “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства і стимулювання продажу тютюнових виробів” був схвально прийнятий у суспільстві. Соціальна направленість документу дала надію на те, що курців стане менше (сьогодні Україна займає сьоме місце у світі з розповсюдження цієї шкідливої звички!).
В той же час представники малого та середнього бізнесу, торгівельної сфери занепокоєні – нечітко прописані деякі положення нормативних актів закону можуть спричинити множинні тлумачення, перевірки та заборони.
Закон забороняє будь-яку рекламу тютюнових виробів: в друкованих засобах масової інформації (крім спеціалізованих), на телебаченні,радіо, в Інтернеті, зовнішню рекламу тощо. Заборонений будь-який натяк на стимулювання продажу цигарок. Також поза законом спонсорство з використанням реклами тютюнових виробів та назв їхніх виробників, імпортерів, продавців.
Що не вважається рекламою та стимулюванням продажу, а за що належить платити штрафи? На ці та інші питання журналістів відповідали Володимир Торяник, завідувач сектором контролю за рекламною діяльністю та торгівлею на відстані Дніпропетровської територіальної інспекції з питань захисту прав споживачів, доктор політичних наук, Андрій Головченко, заступник голови правління Дніпропетровського регіонального відділення Українського союзу промисловців і підприємців, Ірина Козлова, член правління Української асоціації споживачів, голова Дніпропетровського осередку, та Ярослав Поповський, юрист Фонду підтримки підприємців.
Дніпропетровські експерти та юристи також погодились, що до нового закону дійсно існує чимало питань. Володимир Торяник підкреслив, що до функцій інспекції з питань захисту прав споживачів належить не лише накладання штрафів, а й проведення роз’яснювальної роботи. Тож працівники територіальної інспекції поки що пояснюють підприємцям, як треба працювати за новим законом. Певно, завдяки цьому за два місяці дії нового закону, за словами Володимира Миколайовича, у Дніпропетровській області порушень не зафіксовано.
Чи вважається розміщення пачок цигарок на вітрині кіосків чи на прилавках магазинів рекламою? На це питання експерти відповіли, що споживач має право на інформацію про товар, тому цигарки на прилавку – не реклама. А от муляж – це вже порушення нового закону. Також радять уникати наклейок, на яких зображено паління чи будь-які моменти, що стимулюють продаж тютюнових виробів.