У січні 2025 року розпочалася перша хвиля гендерного моніторингу регіональних медіа. З 15 по 21 січня я проаналізовано матеріали 10 найпопулярніших дніпропетровських ЗМІ (7 інтернет-видань –«Інформатор», «056.ua — Сайт города Днепра», «Міський сайт», «49000.com.ua», «Дніпровська панорама», «Дніпро Інфо», “Особи” та 3 регіональні газети – «Наше місто» (друкований варіант), «Зоря» (друкований варіант), «Днепр вечерний». Попередній моніторинг регіональних медіа проводився у 2023 році. За цей час картинка зазнала змін. Деякі сайти провели ребрендинг. Наприклад, «Дніпровська панорама» тепер має назву «Дніпровська порадниця». А газета «Зоря» знову виходить в друкованому форматі. Отже, всього протягом тижня дослідили 858 матеріалів, із них – 62 у друкованих ЗМІ, 796 у інтернет-медіа.
Тема війни
Тема війни продовжує бути «чоловічою» у медіа Дніпропетровщини. Пріоритет за чоловіками- експертами, і чоловіками-героями. Моніторинговий тиждень збігся з трагічною подією у Кривому Розі, коли через черговий ракетний обстріл загинули люди. Онлайн-медіа розповідали історії загиблих, ділилися спогадами рідних та очевидців. Тому маємо досить високий показник героїнь – 28%. Експерток – 34% У попередні моніторингові роки цей показник теж варіювався і відображав ситуативні події. Наприклад, у квітні 2023 року жінки були героїнями у 25% публікацій, червні 2023 року цифри різко упали до 7%. Схожа ситуація і щодо експерток.
Загалом кількість матеріалів у медіа Дніпропетровщини, які стосувалися війни, становить 25%. Це в жодному разі не означає, що тема війни – не ключова для громад. Через обмежену кількість шпальт газети практично не пишуть про наслідки обстрілів. Увага – на діяльності місцевої влади, соціальних проєктах. В свою чергу сайти активно пишуть на різні теми. Наприклад, «Міський сайт» не одходить увагою культурні, соціальні, освітні події. Все це і відображають цифри.
Практично у всіх онлайн медіа публікуються ранкові зведення військової адміністрації щодо обстрілів регіону. Часто вони є знеособленими, інколи інформація подається від імені голови ОВА Сергія Лисака або голови обласної ради Миколи Лукашука.
Тематика сайтів продовжує бути різноманітною: від криміналу до культурних подій. І знову ж зберігається тенденція до домінування у новинах чоловіків-героїв і чоловіків-експертів.
Інтернет видання залучали жінок для коментування теми екології і довкілля (89%). Щодо інших теми – то відсоток нижче 50. Героїні найчастіше фігурують у медичній темі – 67% і соціальному захисті – 70%.
Вперше за всі періоди моніторингу експертики і героїні переважали у матеріалах газет – 53 і 54% відповідно. За жінками були соціальні, освітні і медичні теми. Навіть в політичній темі, яка традиційно була «чоловічою», зафіксовано паритет 50% героїнь і 50% героїв.
Щодо використання фемінітивів.
Тенденція щодо активного використання фемінітивів у медіа прослідковується вже не перший рік. Нижче 70% показник не опускався в жодному медіа. Маємо і 100% цифри – це газета «Зоря» і сайт «49000.com.ua». Тут треба віддати належне прес-службам міських рад, військових адміністрацій, які взяли за правило використовувати фемінітиви у своїх релізах. Загалом і у газетах, і в онлайн медіа трапляються фемінітиви, які стали звичними для широкої аудиторії. Це вчителька, директорка, заступниця, начальниця. Про те є й ті, що вживаються рідше: синоптикиня, ботанікиня.
Під час січневого моніторингу маємо випадки сексизму та стереотипів. Сайти «056.ua. Сайт міста Дніпра» та «Міський сайт» не змогли обійти увагою новину, що “Актор театру “Крик” Михайло Мельник втретє став батьком. І що нинішня його дружина молодша за нього на 30 років”. Сайт «Дніпровська порадниця» поділився лайфхаками тільки для господинь. А щодо загальної тенденції, то сексистський контент та стереотипи практично не мають місця ні у друкованих медіа, ні на шпальтах газет. Це прослідковувалося і у попередні моніторингові роки.
Отже, моніторинг показав, що найвищий індекс гендерної чутливості у січні зафіксовано у двох газетах – «Зоря» і «Наше місто» – 66% і 65% відповідно.
В онлайн-медіа індекс гендерної чутливості практично однаковий. Найвищий у «Дніпровської порадниці» – 59%, найнижчий – 48% «49000.com.ua».
Експертка з моніторингу
Тетяна Гренадьорова
__________________
Моніторинг здійснює Волинський прес-клуб у партнерстві з Незалежною мережею прес-клубів України та медійних організацій