Центральна виборча комісія оголосила 5 вересня початком виборчого процесу. У цей період особливого значення набуває діяльність журналістів, які будуть доносити до аудиторії інформацію про хід виборів та кандидатів.
Які права та обов’язки є у журналіста під час виборів? Що потрібно знати ЗМІ про виборче законодавство? Ці та інші питання обговорили журналісти, медіаюристи та представники громадськості під час «круглого столу», ініційованого ДОО НСЖУ.
«У період виборів, як і взагалі у своїй роботі, журналіст повинен дотримуватися законів та етичних норм, принципів точності фактів та збалансованості подання інформації. Представникам ЗМІ треба пам’ятати, що вибори рано чи пізно закінчаться, а репутацію потім важко буде відновити», – зазначив на початку зустрічі голова правління ДОО НСЖУ Олексій Ковальчук.
Він також додав, що під час виборів Спілка зазвичай запроваджує спеціальну «гарячу лінію», на яку журналіст може зателефонувати і повідомити про факти тиску на нього чи перешкоджання професійній діяльності під час виборчої кампанії.
Крім того, місяць тому обласна журналістська організація звернулася до народних депутатів з проханням ініціювати ухвалення Верховною Радою України постанови про забезпечення безперешкодної діяльності ЗМІ під час виборів. Згідно з цією постановою за місяць до виборів запроваджується мораторій на перевірки ЗМІ. Прийняття документу дасть змогу редакціям працювати спокійно під час виборів та усуне адміністративний тиск на колективи.
Про медійні аспекти виборчого законодавства розповів адвокат, член ревізійної комісії ДОО НСЖУ Сергій Воронський. Він зокрема зазначив, що у новому законі про місцеві вибори є 7 і 8 розділи, в яких чітко роз’яснюються аспекти інформаційного забезпечення виборів та передвиборчої агітації.
На думку виконавчого директора Дніпропетровського обласного відділення ВГО «Комітет виборців України» Станіслава Жолудєва, сьогодні в Україні практично немає незалежної журналістики. Тому про об’єктивність ЗМІ складно говорити. «Я особисто прихильник законопроекту, в якому йшлося про заборону політичної реклами в будь-яких засобах масової інформації. На жаль, загальні положення закону досить часто залишаються лише деклараціями», – зазначив представник КВУ.
Регіональний представник Інституту масової інформації, журналіст Зоя Красовська зауважила, що ще кілька років тому довіра до медіа була майже на рівні з релігійними організаціями. Опитування, яке проводила “Телекритика” в червні, показало неприємні результати: 19% громадян втратили довіру до ЗМІ.
Протягом цьогорічних місцевих виборів Інститут масової інформації здійснюватиме моніторинг засобів масової інформації в регіонах в 2 напрямах: «джинса» і порушення прав журналістів. Також в ІМІ працює «гаряча лінія». За номером (050) 44-77-063 можна звернутися для консультацій щодо законодавства, а також повідомити про порушення прав журналістів.




Дніпропетровська обласна організація Національної спілки журналістів