У квітні 2023 року проведено черговий етап гендерного моніторингу регіональних медіа. Із 10 по 16 квітня проаналізовано матеріали 10 найпопулярніших дніпропетровських ЗМІ (6 інтернет-видань – «Depo Дніпро», «Інформатор», «056.ua — Сайт городаДнепра», «Городской сайт», «49000.com.ua», «Дніпровська панорама», та 4 регіональні газети – «Наше місто» (друкований варіант), «Зоря», «Днепр вечерний», «Лица» щодо їх гендерної чутливості. Через низку причин деякі друковані видання перейшли в онлайн-формат. Саме онлайн-версію їх і було проаналізовано. Всього протягом тижня дослідили 773 матеріали, із них – 73 у друкованих ЗМІ, 700 у інтернет-медіа. Відзначимо, що кількість публікацій збільшилася як у газетах, так і на сайтах. У лютому проаналізовано 539 матеріалів.
Понад рік головною темою ЗМІ Дніпропетровщини є війна, хоча відсоток новин про війну знизився в рази порівняно з попереднім моніторинговим місяцем. Квітневі публікації розповідають про ситуацію на фронті, поховання героїв, матеріальну допомогу родинам загиблих, волонтерство та збір коштів на дрони, авто, амуніцію та інше. Варто відзначити, що медіа області почали активно писати і на інші актуальні теми: про паводки, прибирання сміття, зростання цін напередодні Великодня, спортивні досягнення земляків, роботу транспорту, перерахунок пенсій.
29% статей у газетах присвятили темі війни. Жінки давали роз’яснення у матеріалах про війну у 25% випадків, жінок-героїнь аналогічний показник – теж 25%. Пріоритет у цій темі за чоловіками. Вони повідомляють про допомогу фронту, про смерть героїв, а також діляться інформацією про ситуацію в області щодо ворожих обстрілів.
Проте у полі зору журналістів друкованих медіа й інші теми. Наприклад, були опубліковані розгорнуті матеріали про легендарних спортсменів, історичні репортажі («Днепр вечерний») або судові справи щодо незаконності плати за паркування, аналіз закупівель через «Прозоро» («Лица»).
У друкованих ЗМІ жінки як героїні публікацій найчастіше траплялися в матеріалах про медицину (100%), економіку (80%), спорт (55%). Жінки як експертки фігурували у 46% випадків. Вони коментували тему культури (79%), соціального захисту (73%), волонтерства (100%).
У інтернет-виданнях відсоток публікацій про війну дещо менший, ніж у друкованих медіа – 23 %. Також він знизився порівняно з попереднім моніторингом. У лютому становив 42%. Жінки коментували цю тему значно менше, ніж чоловіки – 15% проти 85%. Відсоток героїнь вдвічі більший – 30% і 70% відповідно.
Сайти часто публікують офіційні повідомлення, пресрелізи, ранкові та вечірні зведення від місцевих військових адміністрацій. Проте кілька сайтів вирізняються тематичним наповнення. «Інформатор» та «Дніпровська панорама» часто поіменно згадують полеглих героїв. У стрічці новин «Городского сайту» можна почитати новини з різних сфер життя.
Видання залучали жінок для коментування таких тем як освіта та наука (57%), медицина (60%), соціальна політика (60%).
Кількість жінок-героїнь в онлайн-медіа становила 30%, водночас у 70% героями матеріалів були чоловіки. Чимало чоловіків є героями в новинах про спорт (71%), політиці (86%).
У квітні в публікаціях друкованих і онлайн-медіа сексистського контенту та стереотипів виявлено не було. Проте зафіксовано гендерні тематичні матеріали. У газеті «Наше місто» у статті «Жінка має дбати про себе» увагу приділено піклуванню про жіноче здоров’я, про допомогу потерпілим від домашнього насильства. «Городской сайт» опублікував розгорнутий матеріал про соціальну підтримку жінок, які опинилися у скруті.
Щодо використання фемінітивів, то у новинах трапляються як широковживані (мешканка, директорка, волонтерка, учасниця) так і ті, що вживаються рідше (екскурсоводка, членкиня). 100% показник вживання фемінітивів мають інтернет-версія газети «Днепрвечерний» і сайт DepoДніпро. Найнижчий відсоток у «Дніпровської панорами» – 68% та газети «Наше місто» – 62%. У всіх інших виданнях показник становить понад 80%. У попередньому моніторингу, який проводився у лютому, ми зауважували, що ЗМІ Дніпропетровщини частіше використовують фемінітиви.
Отже, моніторинг показав, що найвищий індекс гендерної чутливості у квітні зафіксовано у газети «Зоря» – 59%. Найнижчий – у «Днепра вечернего» – 49%. У інших виданнях показник перевищив 50%. Відповідно «Наше місто» – 51%, «Лица» – 55%.
В онлайн-медіа індекс гендерної чутливості дещо нижчий, порівняно з друкованими виданнями. Але теж коливається в межах 50%. Лідерство за двома сайтами – «DepoДніпро» і «Городской сайт» – по 50%. Найнижчі показники у «49000.com.ua» – 43%, «056.ua — Сайт городаДнепра» – 44% , «Дніпровська панорама» – 45% та «Інформатор» – 47%.
Загальний Індекс гендерної чутливості дніпропетровських медіа у квітні – 51%. Це – друга позиція серед усіх інших видань, які підлягали моніторингу. Ознайомитися із результатами моніторингу по 24 областях України можна на сайті Волинського прес-клубу.
Експертка з моніторингу –
Тетяна Сіденко
__________________
Гендерний моніторинг відбувається в межах проєкту “Гендерночутливий простір сучасної журналістики”, який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з Гендерним центром Волинської області та мережею прес-клубів і медійних організацій України .