Вижити локальним медіа сьогодні вкрай важко. Мінімальні рекламні замовлення, відсутність фінансування, проблеми з передплатою, жорстка конкуренція з соціальними мережами – це лише деякі причини, з якими зіштовхнулися медіа. І без залучення зовнішніх джерел фінансової підтримки виживання редакцій майже неможливе. Тому у Дніпровському Центрі журналістської солідарності НСЖУ відбувся тренінг на тему: «Залучення грантової підтримки: як працювати з донорськими організаціями».
З чого почати, коли не маєш грантового досвіду? Де шукати та як працювати з донорськими організаціями? Як правильно готувати і подавати проєктні заявки? Практичним досвідом із медійниками Дніпропетровщини поділився досвідчений експерт, журналіст та науковець Владислав Романов.

Владислав Романов має великий досвід співпраці з грантовими організаціями та фондами. У його скарбничці – понад 15 успішних проєктів. Хоча експерт зізнається: були і відмови.
«Сьогодні під час тренінгу я поділюся тією інформацією, яку складно знайти у довідниках чи посібниках. В першу чергу, медійникам варто звернути увагу, що будь-який менеджер хоче працювати з організацією, в якій він впевнений. Тому дуже важливо отримати перший досвід з отримання гранту і ретельно відзвітувати. Щоб вам бути в фокусі – пишіть, запрошують на зустрічі – їдьте. Важливу роль відіграє саме неформальне спілкування, під час якого зав’язуються знайомства», – зазначив Владислав Романов.
Отже, перші кроки у підготовці до отримання гранту:
– Необхідно мати «юридичне обличчя», тобто, в першу чергу, зареєструйте організацію.
– Наступний крок – відкрийте рахунок, на якому знаходитимуться кошти для оплати витрат. Рахунок має бути діючий, активний. Також бажано мати другий діючий рахунок саме під проєкти. Він може бути «порожнім».
– Уважно поставтеся до місця реєстрації організації. Часто їх реєструють за приватними адресами. Це є доволі слизька тема, яку не підтримають експерти. Подібна реєстрація в переважній більшості сприймається як фінансування приватної особи.
– Поставте на облік технічне майно, яке маєте. Адже згодом виникне питання, де ви братимете обладнання для реалізації проєкту. Донори зараз не дуже дають кошти на принтери, ноутбуки та інше.
– Працюйте з базою даних. Складіть повні списки членів вашої організації. Але це не просто перелік людей, а розгорнуте резюме (CV). Вказуйте у резюме, яку людина має освіту, який досвід, відзнаки. Базу потрібно нарощувати, мати резерв експертів.
«Коли ви отримуєте значний грант, в середині організації може бути внутрішнє напруження. Хтось відмовиться, хтось хлопне дверима. Тому має бути письмова згода членів організації на оприлюднення CV. Гола-боса організація, без матеріально-технічної бази не цікава донорам. У експертів виникає питання: чи зможе така організація виконати роботу. Пройшли ті часи, коли донори давали кошти на технічне забезпечення та оренду. Тому перший крок: наводьте лад у документах, майні і кадрах», – підкреслив Владислав Романов.

Також зверніть увагу на такі поради:
Не потрібно в пріоритеті ставити бюджет. Спочатку уважно читайте оголошення. Коли організація отримує перший грант, вона отримує першу історію успіху. Далі буде до вас більш довірливе ставлення.
Уникайте поширеної помилки – не діліть написання проєкту. Проговоріть концепт. Працюйте навколо своєї місії. Не можна сьогодні допомагати малозабезпеченим громадянам, а завтра тваринам.
Мова викладу має бути конкретною, але й не варто забувати про «розумні» слова. Ту лексику, яку ви використовуєте у побуті, не можна використовувати під час написання заявки.
Перевірте наявність усіх підписів і печаток, необхідних додатків. Не дотягуйте до дедлайну, відправляйте заявку за 2-3 дні.
Що хоче бачити донор у ваші заявці?
- Донори підтримують ті проєкти, які спрямовані на зміни. Вони не підтримують поточну діяльність.
- Залучайте для реалізації проекту додаткове фінансування. Немає донорів, які беруть на себе 100% витрат. Стандарт бюджету проєкту – це 2/3 власних коштів.
- Нарощуйте свою відомість, авторитетність і досвід через співучасть з іншими громадськими організаціями в спільних або суто їхніх проєктах. Не цурайтесь у такому випадку працювати безкоштовно у проєкті знаної організації. Збирайте рекомендаційні листи, грамоти, подяки.
- Не перебільшуйте кількість етапів реалізації проєкту. Три етапи – достатня кількість. Пам’ятайте, що завершення кожного етапу передбачає серйозне звітування.
- Якщо плануєте платити гроші комусь за виконання певного виду робіт, то цей реципієнт повинен бути зареєстрований як ФОП.
Медійники Дніпропетровщини практично не мають досвіду участі у грантових проєктах. Тому ця тема викликала чимале зацікавлення у колег.
Ірина Греченко, журналістка сайту «Бегемот», м. Павлоград: «Ми не подавали заявки до грантових організацій жодного разу. Але ми зацікавилися цією ідеєю. Це допоможе нам розвиватися. ЗМІ закриваються, не мають можливості працювати. Тому це імпульс для розвитку».
Наталія Руссу, заступниця начальника відділу комунікацій Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Дніпропетровській області: «У мене є досвід реалізації грантового проєкту, а також досвід співпраці з громадськими організаціями. Сьогоднішній захід – це унікальні знання. Експерт розповів такі речі, які можна здобути за довгі роки роботи. Резюме цього заходу: бери і роби».



Фото: Центру журналістської солідарності та Вікторії Карпової.