В Україні стартувала передплатна кампанія на 2024 рік. У її ефективності зацікавлені і газетярі, і поштовики. Тому днями у Дніпрі редактори локальних друкованих медіа зустрілись із представниками Укрпошти, щоб обговорити наболілі питання. Дискутували щодо поштових тарифів на передплату, якості обслуговування та доставки періодичних медіа.
Передплата – за новими тарифами
З 1 листопада Укрпошта розпочала приймати передплату на 2024 рік. Оформити видання можна онлайн, а також у поштових відділеннях та через листонош. Але стартує передплата з підвищення тарифів. Зокрема, послуга з приймання передплати на періодичні друковані медіа (на одну адресу незалежно від кількості видань) становитиме 15,00 грн. Досі вартість операцій, пов’язаних із доставкою газет і журналів, розраховувалася залежно від декількох складових: ваги й обсягу видання (шпальт) та кількості виходів на мінімальний термін передплати. Відтепер достатньо вибрати сферу розповсюдження медіа: загальнодержавне чи місцеве. Доставка одного примірника становитиме для загальнодержавних медіа 5,00 грн; для місцевих медіа — 4,00 грн.
«Нова передплата буде формуватися на рівні генеральної дирекції, тобто у Києві. Вже сформовано передплатні каталоги. Але вперше за два роки «Укрпоштою» було прийнято рішення підвищити тарифи. На це є ряд причин. Зокрема, зростання тарифів забезпечить хоча б мінімальну рентабельність надання послуг та уникнути подальших збитків. Також сприятиме покращенню сервісу доставки. Товариство матиме можливість більше інвестувати у розвиток. І врешті-решт, полегшить будні видавців. На сайті Укрпошти буде можливість приймати публічну оферту онлайн без зайвої паперової тяганини», – розповіла начальниця відділу періодичних видань Дніпровського регіону АТ «Укрпошта» Катерина Панова.
На Дніпропетровщині, як, власне, і по всій Україні, тиражі періодичних видань упали в рази. Поштовики зауважили, що на це є низка причин: постійні обстріли таких населених пунктів як Нікополь, Марганець, Синельникове та інші; міграція населення в межах області, країни чи за кордон; втрата передплати від юридичного сектору; зменшення кількості пенсіонерів, які обслуговуються в Укрпошті; поступова зміна аудиторії читачів, які переходять на електронні видання; втрата довіри передплатників через невихід або закриття значної частини видань.
Газетярі ж однією з причин суттєвого зниження кількості передплатників вважають наслідки реформи, проведеної «Укрпоштою»: скорочення листонош, закриття поштових стаціонарних відділень та переведення їх у формат роботи пересувних. Це підтверджують і результати роботи гарячої лінії з питань доставки преси, яку ініціювала НСЖУ. Протягом двох місяців надійшло більше 1000 скарг на неналежну роботу Укрпошти. Як зазначила координаторка Дніпровського Центру журналістської солідарності НСЖУ Наталя Назарова, люди скаржилися на те, що після звільнення листонош газети приносять або із затримкою, коли вона втрачає актуальність і «стає просто макулатурою», або ж не носять зовсім, і по пресу доводиться самим ходити до поштового відділення чи до авто «Укрпошти». Тож читаті просто відмовлятимуться від передплати у майбутньому.
Голова Правління Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, директор ТОВ «Вісті Придніпров’я» Олексій Ковальчук наголосив на соціальній відповідальності «Укрпошти». Під час війни сайти, телебачення, радіо без друкованих видань не можуть бути повноцінними бійцями інформаційного фронту. Особливо це українці відчули під час блекаутів, коли тривалий час не мали доступу до електроенергії та інтернету.
«Не буде секретом, що Укрпошта є монополістом у напрямі доставки періодики. Але водночас це підприємство виконує стратегічні завдання і не повинно забувати про соціальну відповідальність перед громадянами. Жодна компанія, жодне товариство не повинно працювати у збиток. Непроста ситуація і для медійників, які стали заручниками низки обставин. Тому нам треба знайти баланс. Національна спілка журналістів України вивчає всі проблемні питання, апелює з ними до держави. Але я переконаний: зараз потрібен компенсатор як для пошти, так і для газетярів», – зазначив Олексій Ковальчук.
Про роздріб, роботу листонош і спільні проблеми
Також редактори порушили питання роздрібної торгівлі періодикою. Адже є категорія громадян, яка надає перевагу купівлі газет, ніж передплаті. За словами начальниці відділу поштових послуг Дніпровського регіону АТ «Укрпошта» Ксенії Кардінал, якщо читач хоче отримувати газету в роздріб, то для цього він повинен звернутися до начальника відділення з заявкою. Нині розрахувати роздріб дуже складно, бо населення мігрує, і кожного дня від читачів надходять різні запити.
У Дніпропетровській області працює 833 листоноші, вакантних місць – лише 8. Зрозуміло, що є невеличкі села, у яких економічно недоцільно утримувати відділення. Та є густонаселені громади, але їх інколи обслуговують лише 3-4 листоноші. За словами редакторів, які не з чуток знають ситуацію: листоноші ходять пішки по селах, не завжди мають у своєму розпорядженні хоча б велосипеди. До прикладу, населення Софіївської громади – шість із половиною тисяч, і 2 листоноші просто фізично не встигають усіх обслуговувати.
У газетярів виникли питання і до пересувних відділень. Вони мають раз чи двічі на тиждень приїздити у село. Насправді ситуація інша, і пересувне відділення інколи прибуває значно рідше. У таких випадках зрозуміло, що газета втрачає повністю свою актуальність.
Поштовики в свою чергу пояснили принцип роботи пересувних відділень. Вони зупиняються переважно у центрі населеного пункту. Це є їхнім місцем стоянки. Листоноша займається доставкою до будинків. А керівник відділення обслуговує на місці.
Директор з розвитку мережі Дніпровського регіону АТ «Укрпошта» Сергій Єрмоленко вислухав зауваження редакторів-учасників наради. Він узяв на замітку усі проблемні населені пункти, де, за словами газетярів, поштовики недобросовісно працюють, і пообіцяв найближчим часом усунути недоліки.
«Люди повинні мати поштовий сервіс, де б вони не жили: у місті чи невеликому селі. Треба частіше обговорювати спільні проблеми. Спілка журналістів на державному рівні порушує всі ці наболілі питання, – зазначив голова правління ДОО НСЖУ Олексій Ковальчук. – Прохання до «Укрпошти» теж бути соціально відповідальними. Від вас залежить не лише доставка періодики, а й забезпечення робочих місць на селах».
У разі виникнення питань щодо оформлення передплати та доставки видань можна:
• звернутися до контакт-центру за номером 0 800 300 545;
• надіслати лист на e-mail ukrposhta@ukrposhta.ua;
• заповнити форму зворотного зв’язку за посиланням.
Інформаційна служба ДОО НСЖУ