Що таке стратегування та які завдання регіональні медіа можуть вирішити за допомогою цього інструменту? Як проводити стратегічні сесії, складати операційний план та чому розписана стратегія інколи не працює? Це з’ясовували учасники воркшопу «Стратегічне планування як інструмент розвитку медіа», який днями відбувся у Дніпровському центрі журналістської солідарності НСЖУ. Своїм досвідом і порадами поділилась Наталія Руссу, досвідчена медійниця, фахівчиня з проведення стратегічних сесій, коуч стандарту ICF.
Медіаіндустрія сьогодні знаходиться в процесі постійної трансформації, і перед регіональними медіа України, зокрема, постають нові виклики.
– Більшість українських медіа, зокрема локальних та регіональних, нині працюють в дуже складних умовах, не мають сталого фінансування, існує брак кадрів, тому вони змушені постійно шукати нові можливості, – зазначив Олексій Ковальчук, засновник медіа «Вісті Придніпров’я». – Як показує досвід успішних редакцій, чітка стратегія дозволяє медіа визначити свій шлях розвитку, ефективно використовувати ресурси та адаптуватися до викликів.
Так, щоб не лише підтримувати свою життєздатність, але й розвиватися в інформаційному просторі, виникає потреба у плануванні діяльності, підпорядкованому чітко визначеній меті та стратегії. Саме тому актуальності набуває роль стратегічного планування.
– Стратегічне планування є важливим інструментом для розвитку медіабізнесу, – зауважила Наталія Руссу. – Це інструмент, який допомагає зосередитись на результатах. Коли ми розробляємо стратегію і виконуємо її, ми поступово досягаємо поставлених цілей. Саме тому медіа мають навчитися працювати як бізнеси, орієнтуючись на результат, і цей результат має бути чітко прописаний у стратегії.
Вона розповіла, що першими стратегічні сесії в програму свого розвитку почали інтегрувати українські громадські організації, завдяки чому вони насьогодні отримують грантову допомогу, знаходять нові партнерства та підтримують стабільний розвиток. Згодом інструмент почали залучати бізнеси, влада, провладні та бюджетні установи. А вже зараз стратегічне планування – це тренд, який має позитивний вплив на динаміку діяльності організацій.
Щоб зустріч мала практичний характер, тренерка змоделювала стратегічну сесію, під час якої учасники й учасниці визначали поняття стратегічного планування, його етапи та ключові аспекти реалізації. Для уявного медіа спільно з’ясували його візію та місію, окреслили мету й визначилися з цілями, спрямованими на її виконання.
Під час обговорення Наталія Руссу звернула окрему увагу на різницю стратегічного та операційного планів, адже стратегію можна розробляти на різні терміни — від кількох місяців до декількох років. Однак важливо розуміти, що стратегічний план є глобальним документом і він не є заміною операційному плану, що детально прописує завдання й етапи їхнього виконання протягом року.
Стратегування для медіа: вибір чи необхідність?
Воркшоп підкреслив необхідність стратегічного планування в контексті сталого розвитку медіа. Як зауважила головна редакторка криворізької газети «Металург» Тетяна Бабенко, медійники мають розуміти це й формувати стратегію для свого медіа:
– На цьому тренінгу ми побачили, як це працює або не працює в інших редакціях. Дізналися про нові інструменти, які можна залучати для того, щоб наше медіа не лише існувало, а й розвивалося, набувало популярності і мало майбутнє. Ми отримали конкретні практичні рекомендації, обмінялися досвідом й намітили плани. І це лише за три години, які виявилися надзвичайно корисними для нас.
Розмірковуючи над необхідністю залучення такого інструменту, Тетяна Бабенко додала, що кожне медіа має вирішити це для себе, але якщо є бажання рухатися вперед – варто намітити свій маршрут:
– Стратегічне планування – це ваш маршрут. Обирайте самі: чи стояти на місці, чи йти «якось може дійду», чи точно знати: «я дійду і отримаю майбутнє».
Окремо подякувала за проведення воркшопу й наголосила на важливості таких навчань Наталя Ларіонова, журналістка-переселенка з Донецької області, яка нині мешкає у Дніпрі:
– Лікарі зобов’язані кожні п’ять років проходити атестацію, підвищувати кваліфікацію тощо, тоді як в медіасфері така вимога відсутня. Однак сьогодні ми маємо такі ініціативи, що є важливими як для розвитку медіа, так і для професійного зростання журналістів.
Як скласти стратегічний план та зробити так, щоб він працював?
1. Пропишіть візію, місію та мету, якої прагне досягнути ваше медіа. Стратегічне планування починається з розуміння того, чому існує ваше медіа, яким воно прагне бути в майбутньому та виконання якої довгострокової задачі воно передбачає. Скористайтеся методологією SMART-цілей для визначення стратегічної мети. ЇЇ дотримання сприятиме ефективному плануванню, моніторингу прогресу, підтримці мотивації та досягнення успіху.
2. Проаналізуйте слабкі та сильні сторони медіа, його можливості та загрози (SWOT-аналіз). Це допоможе скласти поточну картину вашого медіа та визначити цілі (які потім потрібно розбити на покрокові задачі), спрямовані на його ефективний розвиток.
3. Складіть операційний план – детальний план дій із прописаними окремо задачами, термінами виконання кожного пункту та відповідальним за виконання. Зауважте, що без операційного плану стратегія не буде дієвою.
4. Чітко дотримуйтесь попередніх рекомендацій, адже імплементація стратегії – це насамперед про дисципліну. На цьому етапі можна звернутися за допомогою до фасилітаторів – зовнішніх незалежних консультантів, які модеруватимуть стратегічні сесії, відслідковуватимуть прогрес медіа та надаватимуть корисні коментарі й рекомендації.
5. Пам’ятайте, що стратегію можна розробити для вирішення будь-яких завдань: пошуку джерел фінансування, збільшення аудиторії, написання грантових заявок тощо.
Ліана Охрименко.
Фото Віктора Качанова.
Воркшоп «Стратегічне планування як інструмент розвитку медіа» від медіа «Вісті Придніпров’я» є складовою програми «Голоси України», яку координує Європейський центр свободи преси та медіа. «Голоси України» реалізується у межах Ініціативи Ганни Арендт і фінансується Федеральним міністерством закордонних справ Німеччини. Програма не впливає на редакційну політику, а обрана тема, експерти, цільова аудиторія тренінгу є виключною відповідальністю медіа «Вісті Придніпров’я».