Про те, якими комунікаційними навичками має володіти професійний журналіст, йшлося під час тренінгу, що відбувся минулої п’ятниці у Дніпровському центрі журналістської солідарності НСЖУ. Провела його тренерка громадської організації «ГОЛОС ПРО», досвідчена журналістка і комунікаційниця, директорка телеканалу «Відкритий» Наталія Бабаченко. Серед учасників – тих, хто виявив бажання поновити навички взаємодії журналістів із респондентами – були і медійники-практики, і студенти профільних вишів зі своїми викладачами.
«Журналістика – це, на перший погляд, досить романтична професія. Кожен із нас мріяв про знайомства з цікавими людьми, про незвичайні поїздки, яскраві телеефіри, – зазначила Наталія Бабаченко. – Та насправді журналістика – це серйозна праця. Погоджуюсь із Любомиром Гузаром, який сказав, що журналістика – це не тільки репортерство: піти, побачити й розповісти про те, що відбувається. Це свого роду спосіб життя. Це дуже специфічний спосіб спілкування з іншими людьми. І цьому способу спілкування треба вчитися, аби в результаті спілкування отримати потрібну інформацію. А це вже найвищий пілотаж!»
По-справжньому крутий журналіст, на думку учасників тренінгу, має чимало якостей. Називали, зокрема, комунікабельність, наполегливість, широкий кругозір, грамотність, гарне виховання, стресостійкість, імпресивність, енергійність, ініціативність та допитливість, чесність, толерантність, працьовитість, логічне і критичне мислення, кмітливість, пунктуальність, відповідальність…

«Усі ці якості важливі, – підсумувала тренерка, – але якщо ви не вмієте спілкуватися – це все не має значення. Головне уміння журналіста – це уміння спілкуватися. Журналіст має бути таким комунікатором, який і справляє приємне враження на співрозмовника, і ставить запитання, які йому потрібно, і при тому отримує те, що йому потрібне».
Наталія Бабаченко виокремила певні навички, які повинен мати журналіст-комунікатор, у так звані п’ять «зубів»:
- професійний комунікатор – журналіст, який вміє професійно спілкуватися з людьми. А для цього – володіти правилами комунікації, уміти справляти правильне враження, не порушувати особистих кордонів співрозмовника;
- людознавець – журналіст повинен вміти вирізняти настрій та емоційний стан людини і підлаштовуватися під нього;
- стресостійкість та асертивність – іще один дуже важливий навик журналіста. Важливо пам’ятати правила асертивної поведінки, бути впевненим у собі і вміти давати відсіч;
- цільовий комунікатор. Власне, завдання журналіста, який прийшов на спілкування, – досягти мети, заради якої він прийшов, а саме – отримати інформацію. До кожної комунікаційної зустрічі потрібно готуватися.
- компетентний конфліктолог – варто напрацювати в собі певні правила поведінки у різних ситуаціях, якщо, приміром, людина не хоче говорити, чи поводиться агресивно.
Експертка зупинялась на кожному «зубові», детально розбирала і коментувала різні ситуації, пояснювала на прикладах із власного професійного досвіду та ділилась лайфхаками якісної комунікації.
«Ось ці п’ять зубів – це секретна зброя журналіста, – зауважила Наталія Бабаченко. – І спираючись на свій досвід скажу, що журналістом може бути не кожен. Якщо ви опануєте ці навички, сформуєте у себе ці п’ять зубів, ви будете крутезними журналістами».
Також тренерка нагадала правила комунікації через соцмережі. Зокрема про те, що у професійній комунікації варто уникати голосових повідомлень, писати коротко і по суті, сформулювавши звернення в одне повідомлення, представлятися, зазначати від кого отримали контакт, не зловживати смайлами і обов’язково перечитувати текст перед тим, як надсилати.
У письмовій комунікації через слова людина сприймає 7 відсотків інформації. У розмові по телефону через голос і тон – 38 %. А під час зустрічі через жести, міміку, поставу – 60 відсотків. Тож там, де необхідно зрозуміти емоції людей, пані Наталія радить – краще зустрічатися. Або хоча б призначати зустріч через ZOOM.
«І пам’ятайте про післясмак вашого спілкування. Обов’язково надішліть матеріал тому, у кого взяли інформацію чи інтерв’ю, подякуйте і наголосіть, що в подальшому будете звертатися до нього як до фахівця», – додала експертка.
Враження учасників
Це не перший тренінг у Дніпровському центрі журналістської солідарності, який представниці громадської організації «ГОЛОС ПРО» проводять для медійників. Так, досвідчені тренерки вже ділились із журналістами знаннями щодо того, як перевіряти інформацію та розпізнавати фейки, а також як писати українською так, аби тексти «чіпляли».
І нинішній захід з комунікаційних навичок журналіста отримав чимало схвальних відгуків від учасників.
«Працюючи в журналістиці ти маєш постійно вчитися чомусь новому, – вважає досвідчена криворізька журналістка, кореспондентка газети «Металург» Тетяна Бабенко. – Навіть якщо ти давно в професії, усе одно якісь знання ти поновиш, можливо, отримаєш якісь інструменти чи по-іншому подивишся на те, як можна задіяти ті навички, які ти мав, але не використовував. Участь у таких тренінгах – це також додаткова можливість поспілкуватися з колегами, обмінятися досвідом і отримати безкоштовно професійні поради».
Журналіст-початківець Олександр Комарук активно долучається до подій, які відбуваються у Центрі журналістської солідарності: «Дуже дякую Наталії Бабаченко за те, що поділилась із нами своїм досвідом! Узяв для себе чимало корисного, приміром, як опановувати себе, якщо під час спілкування людина поводить себе агресивно. Або як готуватись до інтерв’ю та яке значення має зовнішній вигляд журналіста. Багато інших не менш цікавих тем сьогодні було розкрито. Також цінним особисто для мене є те, що окрім теорії під час тренінгу ми ще й попрактикувались».
«Отримала не лише багато нової і корисної інформації від тренерки, а й набула цікавого практичного досвіду – під час імпровізованого експериментального інтерв’ю випробувала себе у ролі респондентки», – поділилась враженнями першокурсниця Університету митної справи та фінансів Анастасія Абрамова.
«Чудова тренерка та чудовий захід, – додала завідувачка кафедри журналістики Університету митної справи та фінансів Наталія Кодацька. – Мені дуже сподобалась активність учасників, сам формат та місце проведення. У заходах Центру журналістської солідарності ми зазвичай беремо активну участь, також запрошуємо представників Спілки журналістів до себе в аудиторії».
Наталія Бабаченко, тренерка ГО «ГОЛОС ПРО»: «Журналісти – це люди, професійний обов’язок яких – уміння комунікувати. Нині є реальна проблема саме з професійною комунікацією. Тому я вважаю, що цьому потрібно навчати, і не лише студентів. Рада, що аудиторія була активною, зацікавленою, учасники реагували, ставили питання, брали інтерв’ю. Значить люди були дотичні до всього, що тут відбувалося».
Інформаційна служба Дніпровського ЦЖС